Koti ja Koulu yhdessä vuodesta 1907

Suomen Vanhempainliitto perustettiin vuonna 1907 nimellä Kotikasvatus-Yhdistys. Yhdistyksen tarkoituksena oli tuolloin tukea kotien harjoittamaa kasvatustyötä. Työtä riitti erityisesti maaseudulla, jossa yhdistyksen puhujat kiersivät esitelmöimässä tuhatpäisille kuulijajoukoille.

Kotikasvatusyhdistyksen taival oli aluksi takkuinen, ja vuonna 1911 yhdistystä oltiin jo lopettamassa. Uusi innostus kuitenkin syttyi ja yhdeksi toiminnan aktiivisimmaksi johtohahmoksi nousi kansakoulun opettaja Vilho Reima, joka kiersi väsymättä Suomea puhumassa kymmenille tuhansille kuulijoille ja kirjoitti lukuisia kasvatusaiheisia teoksia. Vuonna 1912 alkoi yhdistyksen nousu merkittäväksi yhteiskunnalliseksi järjestöksi.

Koti - Suomen suosituin aikakauslehti

Vuodesta 1920 yhdistys julkaisi Koti-lehteä, joka oli yksi laajalevikkisimmistä aikakausilehdistä Suomessa. Lehdessä käsiteltiin kasvatukseen ja kodinhoitoon liittyviä teemoja ja julkaistiin asiantuntijoiden kirjoituksia, muiden mukana lastenlääkäri Arvo Ylpön artikkelit. Viimeinen Koti-lehti julkaistiin vuonna 1964.

"Kyllähän sitä vielä lasten kanssa toimeen tulee,
mutta mitä me teemme nuorisolle,
jolla kohta ei ole mitään harrastuksia
- se tanssii itsensä kuoliaaksi"

Peruskoulu-uudistuksesta uuteen nousuun

Yhdistyksen vetovoima oli 30-luvulta sotien myötä alkanut hiipua ja Koti-lehden lakkauttamisen myötä toiminta oli hiljaista, kunnes 1970-luvun peruskoulu-uudistus yhtenä tekijänä herätti sen jälleen henkiin. Kodin ja koulun yhteistyö ja kouluissa toimivat vanhemmat tarvitsivat kattojärjestön. Kotikasvatusyhdistyksestä tuli Koti ja Koulu -yhdistysten Liitto vuonna 1974. Sen tehtäväksi määriteltiin vanhempainyhdistysten toiminnan tukeminen.

Litto tänään

Nyt Suomen Vanhempainliittoon kuuluu runsaat 1300 päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa toimivaa rekisteröitynyttä vanhempainyhdistystä kautta maan.

Vanhemmuus on valttia!

Suomen Vanhempainliitto 1907-2007

Laura Puron toimittama historiikki avaa eloisasti kotikasvatusaatteen ja vanhempaintoiminnan vaiherikasta taivalta sadan vuoden ajalta.

Graafinen suunnittelu: Jouni Peltola
Paino: Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 2007.
ISBN: 978-951-95828-7-0

Kirja on oiva lahja esimerkiksi aktiiviselle vanhempaintoimijalle tai opettajalle. Kirjaa voit tiedustella Vanhempainliitosta: toimisto (at) vanhempainliitto.fi

Vilho Reima

Äitienpäivä - Vilho Reiman tuliainen suomalaisiin koteihin

Suomessa ensimmäinen äitienpäivä järjestettiin Alavieskan kirkonkylän kansakoululla heinäkuussa 1918. Vilho Reiman johdolla Suomeen rantautuneella juhlalla haluttiin muistaa kansalaissodassa leskiksi jääneitä tai poikansa menettäneitä äitejä. Vuonna 1947 päivästä tehtiin virallinen liputuspäivä.

Onnittele äitiä

Kolehden kansikuva huhtikuu 1946