Vanhempainliiton julkaisut ja materiaalit

Vanhempainliiton jäsenyhdistykset voivat tilata Liiton materiaalia maksutta (ei historiikki). Alla näet painettujen tuotteiden esittelyt. Tilaus ohjautuu alla olevasta TILAUS-painikkeesta tilausjärjestelmään.Voit tilata järjestelmästä useita tuotteita samalla kertaa.

HUOM! Tilaat tuotteita vanhempainyhdistyksen nimissä. Mikäli tilaat tuotteita suoraan esim. koulun osoitteeseen, varmista, että olet sopinut lähetyksestä koulun kanssa.

Verkkomateriaalin löydät tämän sivun oikeasta laidasta.

Tervetuloa mukaan vanhempaintoimintaan!

Mitä iloa vanhempaintoiminnasta on lapselle, vanhemmalle ja opettajalle?

Uusi esitteemme Tervetuloa mukaan vanhempaintoimintaan kannustaa osallistumaan vanhempien järjestämään vapaaehtoistoimintaan päiväkodissa, koulussa ja toisen asteen oppilaitoksessa. Myös nuoret arvostavat vanhempien kiinnostusta kouluarkea ja yhteisöä kohtaan.

Esitteen kansikuva

UUSIVanhemmat toimivat julistekuva

VANHEMMAT TOIMIVAT

-juliste

Ilmoita yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista näyttävästi päiväkodin ja koulun seinällä tai tapahtumapaikalla. Pirteän julisteen alareunassa on tilaa vanhempainyhdistyksen omalle viestille, yhteystiedoille ja uutisille.
Julisteen koko: 297 X 630 mm.

Julisteet on tilattavissa elokuussa 2017.

Koti ja koulu julistekuva

KOTI JA KOULU -julistepaketti

Julistepaketti sisältää 4 erilaista, kodin ja

koulun yhteistyöhön kannustavaa julistetta. Julisteissa on tilaa vanhempainyhdistyksen omille tapahtumatiedotteille, yhteystiedoille tai esimerkiksi vanhempainillasta kertovalle uutiselle. Kodin ja Koulun yhteistyö ja vanhempaintoiminta ansaitsevat tulla nähdyksi. Julisteen koko: 297 X 630 mm.

Luokan vanhempaintiimi

Näkökulmia ja ideoita luokassa
tehtävään kodin ja koulun yhteistyöhön sekä vanhempaintoimintaan.

Julkaisun koko: A5, 16 s.

Julkaisua voit tilata alla olevalla lomakkeella. Pdf versio avautuu kuvaa klikkaamalla.

Meidän luokka - paras luokka!

Luokan vanhempaintiimi kansikuva

Esite vanhemmilleEsitteen kansikuva

KOTI JA KOULU YHDESSÄ

Lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen edellyttää hyvää yhteistyötä kodin ja koulun välillä.

Esitteen avulla voit toivottaa koulun vanhemmat tervetulleiksi vanhempien verkostoon ja kertoa vanhempaintoiminnan eri muodoista.

Julkaisun koko: 100 x 210 mm, 4 s.

Esite poistuu valikoimastamme. Tilauksia voi tehdä niin kauan kuin esitteitä riittää.

YHDESSÄ

Monikielinen esite kansikuva

Monikielinen esite vanhempaintoiminnasta

Haluatko kertoa ystävällesi, mitä vanhempainyhdistys tekee, mutta teillä ei ole yhteistä kieltä? Monikielinen esite auttaa avaamaan toiminnan tarkoitusta somalian, arabian, kurdin, venäjän, viron, englannin, ruotsin ja suomen kielellä.Näet esitteen kuvaa klikkaamalla.

Julkaisun koko: 100 x 210 mm, 10 s, haitaritaitettu.

Oppilaan oikeudet

-huoneentaulu

Tiivistelmä oppilaan oikeuksista. Juliste A3.

Anna palautetta!

Onko julkaisuistamme ollut sinulle ja vanhempainyhdistyksellenne hyötyä, mitä aineistoa toivoisit meidän tuottavan tai julkaisevan? Lähetä palautetta, ja autat meitä rakentamaan yhä parempaa viestintää - vanhempaintoiminnan ehdoilla!

Aineistoa koskevan palautteen voit lähettää sähköpostilla osoitteeseen: tiedotus (at) vanhempainliitto.fi

Verkkomateriaali

Tutustu ja lataa käyttöösi maksuttomat verkkojulkaisumme.

Tsemppitaulu vanhemmille

Mikä varhaiskasvatuksessa muuttuu?

Kansikuva

Vanhempainliiton ja Opetushallituksen yhdessä laatimasta vanhemmille suunnatusta esitteestä selviää, mikä muuttuu paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien tullessa voimaan 1.8.2017.

Voit tulostaa esitteen täältä.

UUSI

Kun koulu alkaa, tervetuloa!

Opas vanhemmalle, jonka lapsi aloittaa koulun. Saatavilla toistaiseksi vain sähköisenä.

Koulu alkaa, tervetuloa! esite

101 ideaa

101 ideaa kansikuva

Lataa käyttöösi Suomen Vanhempainliiton kokoama 101IDEAA
 - ideoita vanhempaintoimintaan

Vanhempien Barometri

Suomen Vanhempainliiton kyselytutkimus kartoittaa joka toinen vuosi peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvoinnista.

Vanhempien Barometri 2015

Aikaisemmat:

Vanhempien Barometri 2013

Vanhempien Barometri 2011
Vanhempien barometri 2009
Vanhempien barometri 2007

EVÄITÄ
monikulttuurisen koulun arkeen

Huoneentaulu opettajalle, joka kohtaa työssään maahanmuuttajaperheitä ja lapsia. Sähköisen version löydät täältä.

AVAIMIA monikulttuuriseen
vanhempainyhdistystoimintaan

Opas vanhempainyhdistyksille rikkaamman ja monipuolisemman toiminnan kehittämiseksi. Sähköisen version löydät täältä.

Kodin ja koulun yhteistyön tueksi:

Opettajille ja vanhemmille pelisäännöt

Kymmenen kysymystä kasvatuksesta

Kirjan tarkoituksena on kyseenalaistaa suomalaista kasvatuskulttuuria hallitsevia näkemyksiä. Keskustelua ovat herättämässä Lapsiasia-valtuutettu, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, seurakunnalliset lapsi- ja nuorisotyön palvelujärjestöt sekä Suomen Vanhempainliitto. Kirjan on toimittanut yliopistonlehtori Elina Nivala Itä-Suomen yliopistosta.

Koulukielen sanasto

Mikä on kasvatuskeskustelut? Mitä tarkoittaa laaja-alainen osaaminen?

Koululakko-ohjeet vanhempainyhdistyksille

Ohjeet sisältävät huomioon otettavia asioita, kun vanhempainyhdistys ryhtyy valmistelemaan koululakkoa. Lakon aiheena voi olla esimerkiksi koulun sisäilma- ja homeongelmat, jotka aiheuttavat terveyshaittoja koulussa opiskeleville lapsille.

Lausunnot

Suomen Vanhempainliiton antamat lausunnot.

Kannanotot

Suomen Vanhempainliiton kannaotot löydät uutisarkistosta.