Vanhempainliiton julkaisut ja materiaalit

Vanhempainliiton jäsenyhdistykset voivat tilata Liiton materiaalia maksutta (ei historiikki). Alla näet painettujen tuotteiden esittelyt. Tilaus ohjautuu alla olevasta TILAUS-painikkeesta tilausjärjestelmään.Voit tilata järjestelmästä useita tuotteita samalla kertaa.

HUOM! Tilaat tuotteita vanhempainyhdistyksen nimissä. Mikäli tilaat tuotteita suoraan esim. koulun osoitteeseen, varmista, että olet sopinut lähetyksestä koulun kanssa.

Verkkomateriaalin löydät tämän sivun oikeasta laidasta.

Oppilaan oikeudet

-huoneentaulu

Tiivistelmä oppilaan oikeuksista. Juliste A3.

Koti ja Koulu -lehti 2015Koti ja Koulu lehden kansikuva

Koti ja koulu on vanhemmille, vanhempainyhdistyksille ja koulun toimijoille suunnattu aikakauslehtityyppinen julkaisu.

Liiton jäsenyhdistykset voivat tilata lehteä maksutta jaettavaksi esimerkiksi kodin ja koulun yhteisissä tapahtumissa ja vanhempainilloissa.

HUOM! Koti ja Koulu -lehti ei ilmesty vuonna 2016.

Julkaisun koko: A4, 36 s.

Koti ja koulu julistekuva

KOTI JA KOULU julisteet

Julistepaketti sisältää 4 erilaista, kodin ja koulun yhteistyöhön kannustavaa julistetta. Julisteissa on tilaa vanhempainyhdistyksen omille tapahtumatiedotteille, yhteystiedoille tai esimerkiksi vanhempainillasta kertovalle uutiselle. Kodin ja Koulun yhteistyö ja vanhempaintoiminta ansaitsevat tulla nähdyksi.

Luokan vanhempaintiimi

Luokan vanhempaintiimi kansikuva

Näkökulmia ja ideoita luokassa
tehtävään kodin ja koulun yhteistyöhön sekä vanhempaintoimintaan.

Julkaisun koko: A5, 16 s.

Julkaisua voit tilata alla olevalla lomakkeella. Pdf versio avautuu kuvaa klikkaamalla.

Meidän luokka - paras luokka!

Esitteen kansikuvaKOTI JA PÄIVÄKOTI YHDESSÄ

Lapsen kasvun ja oppimisen vahva tuki luodaan jo varhaiskasvatuksessa.

Uuden esitteen avulla voit toivottaa koulun vanhemmat tervetulleiksi vanhempien verkostoon ja kertoa vanhempaintoiminnan eri muodoista päiväkodissa.

Esite vanhemmilleEsitteen kansikuva
KOTI JA KOULU YHDESSÄ

Lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen edellyttää hyvää yhteistyötä kodin ja koulun välillä.

Esitteen avulla voit toivottaa koulun vanhemmat tervetulleiksi vanhempien verkostoon ja kertoa vanhempaintoiminnan eri muodoista.

Julkaisun koko: 100 x 210 mm, 4 s.

Julkaisua ei ole enää saatavilla.

Uusi vanhempaintoimintaan sekä kodin ja koulun yhteistyöhön kannustava esitteemme ilmestyy syksyllä 2016.

Esite opettajilleEsitteen kansikuva
KOULU JA KOTI YHDESSÄ

Opettajille suunnattu esite kannustaa opettajia tutustumaan koulun vanhempaintoimintaan ja tarjoaa vinkkejä erilaisissa kodin ja koulun yhteistyöhön liittyvissä kysymyksissä.

YHDESSÄ
Monikielinen esite vanhempaintoiminnastaMonikielinen esite kansikuva

Haluatko kertoa ystävällesi, mitä vanhempainyhdistys tekee, mutta teillä ei ole yhteistä kieltä? Monikielinen esite auttaa avaamaan toiminnan tarkoitusta somalian, arabian, kurdin, venäjän, viron, englannin, ruotsin ja suomen kielellä.Näet esitteen kuvaa klikkaamalla.

Julkaisun koko: 100 x 210 mm, 10 s, haitaritaitettu.

Anna palautetta!

Onko julkaisuistamme ollut sinulle ja vanhempainyhdistyksellenne hyötyä, mitä aineistoa toivoisit meidän tuottavan tai julkaisevan? Lähetä palautetta, ja autat meitä rakentamaan yhä parempaa viestintää - vanhempaintoiminnan ehdoilla!

Aineistoa koskevan palautteen voit lähettää sähköpostilla osoitteeseen: tiedotus (at) vanhempainliitto.fi

Verkkomateriaali

Tutustu ja lataa käyttöösi maksuttomat verkkojulkaisumme.

101 ideaa

101 ideaa kansikuva

Lataa käyttöösi Suomen Vanhempainliiton kokoama 101IDEAA
 - ideoita vanhempaintoimintaan

Vanhempien Barometri

Suomen Vanhempainliiton kyselytutkimus kartoittaa joka toinen vuosi peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvoinnista.

Vanhempien Barometri 2015

Aikaisemmat:

Vanhempien Barometri 2013

Vanhempien Barometri 2011
Vanhempien barometri 2009
Vanhempien barometri 2007

Kansikuva

EVÄITÄ
monikulttuurisen koulun arkeen

Huoneentaulu opettajalle, joka kohtaa työssään maahanmuuttajaperheitä ja lapsia. Sähköisen version löydät täältä.

Kansikuva

AVAIMIA monikulttuuriseen
vanhempainyhdistystoimintaan

Opas vanhempainyhdistyksille rikkaamman ja monipuolisemman toiminnan kehittämiseksi. Sähköisen version löydät täältä.

Kodin ja koulun yhteistyön tueksi:

Opettajille ja vanhemmille pelisäännöt

Kymmenen kysymystä kasvatuksesta

Kirjan tarkoituksena on kyseenalaistaa suomalaista kasvatuskulttuuria hallitsevia näkemyksiä. Keskustelua ovat herättämässä Lapsiasia-valtuutettu, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, seurakunnalliset lapsi- ja nuorisotyön palvelujärjestöt sekä Suomen Vanhempainliitto. Kirjan on toimittanut yliopistonlehtori Elina Nivala Itä-Suomen yliopistosta.

Koulukielen sanasto 2012

Mitä ovat aihekokonaisuudet? Mitä tarkoittaa eriyttäminen tai JOPO-toiminta?

Koululakko-ohjeet vanhempainyhdistyksille

Ohjeet sisältävät huomioon otettavia asioita, kun vanhempainyhdistys ryhtyy valmistelemaan koululakkoa. Lakon aiheena voi olla esimerkiksi koulun sisäilma- ja homeongelmat, jotka aiheuttavat terveyshaittoja koulussa opiskeleville lapsille.

Lausunnot

Suomen Vanhempainliiton antamat lausunnot.

Kannanotot

Suomen Vanhempainliiton kannaotot löydät uutisarkistosta.