Vanhemmat mukana monikulttuurisuustyössä

Vanhemmat olivat mukana edistämässä monikulttuurisuutta ja rauhankasvatusta Turussa, kun Sateenkaari Kodon Opetuskoti Mustikka ja Turun Seudun Vihreät naiset istuttivat yhdessä Halikolon monikulttuurisen päiväkodin pihalle Rauhan Puun, Pyhän Pihlajan.

Rauhan Puu

Täti Vihreä, Anita Birstolin kertoi ostoonsa vaikuttaneista valinnoista. Hän oli etsinyt lajia, joka kantaa kukkaa ja marjaa, on taipuisa ja sitkeä kuin nainen ja joka suojaa lapsia hiekkalaatikolla kesähelteellä. Kesähelteistä ei tällä pihamaalla ollut tietoa, sillä vettä satoi koko päivän. Lapset olivat tyytyväisiä, sillä he tiesivät kasvin tarvitsevan vettä juodakseen.

Suomalainen ystävä mukaan vanhempainiltaan

Halikolon lapset auttoivat innokkaina kaivamaan kuoppaa puulle, jolloin Opetuskodin ohjaaja Shno Habin varoitti heitä suomalaisella sananlaskulla:" joka toiselle kuoppaa kaivaa, siihen itse lankeaa". Opetuskodissa maahanmuuttajanaiset ovat opiskelleet suomen kieltä mm. sananlaskujen avulla.

Tähän kuoppaan halusimmekin pudota yhdessä, sillä Rauhan puun istutuksella oli toinenkin tavoite: löytää pakolaistaustaisille naisille ystävää, joka lähtisi heidän seurakseen syksyn vanhempainiltaan koululle ja päiväkotiin. Vanhempainillat ovat naisille haastavia, sillä aiheet ovat tärkeitä ja kiinnostavia, mutta suomen kieltä on niin vaikea ymmärtää. Maahanmuuttajanaiset vähän epäilivätkin, auttaako edes suomalainen ystävänainainen, jos ei ymmärrä, mitä hän puhuu. Mutta näin se oppiminen ja puheen ymmärtäminen alkaa pienin askelin, harjoittelemalla.

Henna Junttila
Suomen Vanhempainliiton edustajiston jäsen