Syystapahtuma Raikun koululla

Raikun koulun syystapahtumassa kajahti Heikki Salon sanoittama ja koulun 4. luokan oppilaan Aatos Pulakan säveltämä Raikun koulu -laulu ilmoille ensi kertaa.

Majametsä ja seikkailuvintti,
napakelkka ja höntsyjää,
Raikun koulusta kaikkea löytyy,
se on täynnä elämää!

En unohtaa voi kasvimaata,
tai herkkusinappia kun on joulu!
Jos minulta kysytään, kaikkein paras
on meidän Raikun koulu!

Pullonkorkeilla kauppoja tehdään,
että opitaan laskemaan,
isät, äidit kun vieraaksi saapuu
kyläkoulukahvilaan!

Oman elämän parhaimmat eväät
kyläkoulusta lapsi saa.
Maailman tuulet kun tiellensä kutsuu
sitä ei voi unohtaa!

(RAIKUN KOULU © Heikki Salo 2015)

Kuva: Eeva Jokinen

Myyntipisteet lähiruokatuotteineen avautuvat, ja paikalle saapui myös kokonainen savupossu lounastajien herkuksi. Koulun kentällä nähtiin koirien tottelevaisuuskoe sekä kadonneen henkilön etsintää koiran avulla. Tilaisuudessa järjestettyihin arpajaisiin oli kerätty huomattava määrä lahjoituksia Raikun koulun vanhempainyhdistyksen hyväksi. Koulun pihamaalla sai laittaa myös hyvän kiertämään ja tuoda SPR:n keräykseen lasten vaatteita sekä tarvikkeita.

Syystapahtumassa polkaistiin käyntiin myös Raikun koulun talkooviikko, joka on osa Leader Suomen Maailman Suurimmat Talkoot -tapahtumaa. Metsäkonenäytöksessä aloitettiin nimittäin rannan järvinäkymän ja urheilukentän ympäristön raivaaminen, joka jatkuu koulun talkoissa vanhempien toimesta. Metsäkoneen hurina vetikin paljon väkeä ihmettelemään koneen näppärää työskentelyä. Varsinkin pienet pojat kokeilivat innokkaasti myös traktorin, kurottajan ja maantiehöylän ratissa istumista.

Kolmannen kerran järjestetyssä syystapahtumassa oli ennätysmäärä vieraita, arviolta yli 400 kävijää. 45 oppilaan Raikun koulua uhkaa lakkauttaminen syksyllä 2016 - Kunnan päättäjille lähetettiinkin terveisiä ja toivottiin tapahtumalle jatkoa tulevinakin vuosina.

Lapsille päivä oli yrittäjyyspainotteinen koulupäivä, isommilla oppilailla oli vastuutehtäviä eri myyntipisteillä, ja pienemmät kiersivät tutustumassa eläimiin, koneisiin ja näytöksiin. Oli perunannostoa, vanhojen tavaroiden tutkimista, puulajien tunnistusta ja kirjeen kirjoittamista koulun vintillä asuvalle tontulle. Yrittäjyyskasvatusta tuli oppilaille jo tapahtuman valmisteluissa, kun myyntipisteet, eläinten aitaukset ja mainokset valmistettiin ja mainoksia toimitettiin eri kyliin, Raikun koulun oppilaaksi kun tullaan usean eri kylän alueelta.

Maatalousnäyttelyssä oli tietysti näytteillä myös kaneja, kanoja, kalkkuna, vasikoita ja lampaita. Lampaan kerintänäytöskin nähtiin. Poniratsastuksessa kaikki halukkaat pääsivät hepan selkään. Raikun eskarilaiset tekivät myös tarkkoja tutkimuksia kilteille hepoille turvasta hännänpäähän. Aurinkoinen ja iloinen päivä huipentui kun tapahtuman loppusiivouksen yhteydessä yksi kanoista karkasi ja lapset etsivät sitä pitkin koulun pihaa.

Raikun koululla järjestetään 17.9 alkaen joka toinen torstai Kyläkoulukahvilaa klo 9-12. Ensimmäisen kahvilan teemana ovat luonnollisesti Talkoot, talkooviikkoa kun vietetään.

Raikun koulun vanhempainyhdistys
#raikunkoulu