Lähiliikuntaa landella - Iitin Haapa-Kimolan kyläkoululle tehtiin talkoilla lähiliikuntapaikka

Haapa-Kimolan 54 oppilaan kyläkoululla toteutettiin kevät/kesän 2012 aikana mittava talkoohanke. Hankkeella haluttiin monipuolistaa kylän alueen liikuntamahdollisuuksia ja edistää koululaisten turvallisuutta. Haapa-Kimolan koulun pihan turvallisuutta parannettiin uusilla liikennejärjestelyillä keskittäen koulun autoliikenne piha-alueelta tien puoleiseen päähän. Lisäksi koulun piha-alueelle rakennettiin koko Etelä-Iitin 350 taloutta palveleva monipuolinen lähiliikuntapaikka. Pihalle on rakennettu mm. monitoimi- ja pesäpallokenttä, pituushyppy- ja kuulantyöntöpaikka, runsas määrä leikki- ja liikuntavälineitä lapsille sekä kuntolaitteita aikuisille. Pihalta löytyvät myös grillikatos ja maitolaituri.

Hanke on ollut eräänlainen pilottihanke, koska lähialueilla ei tämän tyylistä lähiliikuntapaikkaa ole rakennettu. Hanke on myös erityislaatuinen, koska se on suunnittelun, toteutuksen ja asennuksen osalta toteutettu talkoovoimin.

Hankkeessa ovat mukana Iitin kunta ja Etelä-Iitin kylät. Lähiliikunta- ja kuntolaitteet on toimittanut Puuha Group. Suunnittelun, maatyöt ja asennuksen ovat hoitaneet Etelä-Iitin kylät (Haapa-Kimolan koulu, vanhempainyhdistys Maakansan Maahiset ry, Maakansan alueen urheiluseura Nopsa, Maakansan kyläyhdistys, Sääskjärven kyläyhdistys ja Perheniemen kyläyhdistys).

Hanke on saanut alkunsa reilut kaksi vuotta sitten, jolloin Haapa-Kimolan alueen eri toimijoista ja yhdistyksistä koottiin toimikunta suunnittelemaan lähiliikuntapaikkaa. Tänä keväänä pääsimme toteuttamaan itse rakennushanketta. Työt on tehty talkoovoimin lauantaisin ja iltaisin. Lauantai-talkoissa on osallistujia ollut noin 10-20 henkeä. Työt ovat sujuneet iloisissa ja touhukkaissa merkeissä. Ahkerat talkoolaiset ovat päässeet työnlomassa nauttimaan talkooruoasta ja kahveista raittiissa ulkoilmassa. Työt ovat nyt loppusuoralla ja hankkeen avajaisia vietimme lauantaina 15.9.2012. Kyseinen lauantai oli Haapa-Kimolan koulun oppilaiden työpäivä. Avajaisiin kutsuttiin kuntapäättäjiä, oppilaiden vanhempia, Iitin Tiltu Tiina Kyrkkö sekä tottakai, talkoolaiset. Avajaisten liikuntapainotteisen ohjelman suunnitteli koulun henkilökunta. Avajaiset alkoivat pillifanfaarilla ja lasten lauluilla sekä iloisella letkajenkalla. Oppilas Leevi Lautala sytytti pihan kukkulalle liikuntatulen. Virallisesti liikuntapaikan avasi kunnanhallituksen jäsen Satu Tiira katkaisemalla vanhan mittanauhan. Kiitospuheen pitivät hankevastaava Pekka Heino yhdessä lasten ja työryhmän jäsenen Sauli Peltolan kanssa, joka puheen oli kirjoittanut. Iitin Tiltu lämmitteli juhlayleisöä zumballa, jonka jälkeen vuorossa oli leikkimielinen kisa liikuntalaitteissa nelihenkisin joukkuein. Lopuksi vielä julistettiin monitoimikenttä Pekan areena avatuksi ja päälle juotiin kakkukahvit. Päivä sujui iloisissa ja vauhdikkaissa liikuntatunnelmissa.

Avajaiset jatkuivat aikuisten iltajuhlalla Maakansan seurantalolla, jossa talkoolaiset palkittiin maittavalla ruoalla ja monipuolisella liikunnallisella ohjelmalla. Iltajuhla mukaili edellisinä vuosina järjestettyä Maakansan kyläyhdistyksen Sadonkorjuujuhlaa. Tapahtumaan olivat tervetulleita kutsuvieraat ja lipun ostaneet.

Seija Hänninen
Maakansan Maahiset ry