Suut makiana ja tunnelma katossa harrastemessuilla

Koillishelsinkiläisellä Ala-Malmin peruskoululla koettiin jälleen kerran oiva esimerkki koulun ja vanhempien välisestä yhteistyöstä, kun järjestyksessä kolmannet harrastemessut pyörähtivät keväällä käyntiin.

Ensimmäiset harrastemessut järjestimme vuonna 2004 ja seuraavat pari vuotta myöhemmin 2006. Messujen pääasiallisena tarkoituksena on ollut alusta asti tarjota mielenkiintoista tekemistä ja vaihtoehtoisia ajankäyttötapoja alueen lapsille ja nuorille. Lavaesiintyjiä 2010 messuilla riitti koko nelituntisen ajan: Pukinmäen Taidetalon teatteri- ja sirkuskoulujen oppilaat, Puistolan Urheilijoiden cheerleaderit ja MTV dance -ryhmän tanssijat, Tapanilan Erän kendojaoksen pojat ja Helsingin Jyryn voimistelijat ilahduttivat messuvieraita viimeistellyillä esityksillä, joiden eteen oli nähty paljon vaivaa.

Messut järjestettiin koulun liikuntasalissa. Oppilailla oli tuona lauantaina koulupäivä ja messuilla he kiertelivät sovittuina aikoina luokka-asteittain. Oli paikalla toki muutakin väkeä; paikallislehdessä julkaistu ennakkojuttu, oman ja naapurikoulun oppilaiden mukana koteihin jaetut kutsut sekä ilmoitustauluille ja lyhtypylväisiin kiinnitetyt mainokset olivat tehneet tehtävänsä.

HNMKY:n koripallonheittorenkaalla riitti palkinnon tavoittelijoita jonoksi asti, Helsingin käsi- ja taideteollisuus ry:n askartelupöydän ääressä syntyi sieviä koristeita ja aika moni taisi käydä mittauttamassa verenpaineensa SPR:n pisteessä. Partiolippukunta Sinivuoren Tytöt, Malmin nuorisotalo, Malmin kirjasto ja Malmin uimahalli saivat takuulla uusia käyttäjiä tai jäseniä ja vanhempainyhdistyksen buffetin suolaiset ja makeat palat myytiin loppuun, samoin 200 arpajaislipuketta. Siluettitaiteilija, koulun entinen opettaja, valtakunnanpolitiikastakin tuttu Sirkka Lekman leikkasi taidokkaita profiilikuvia muutamalla saksiensipaisulla. Ympäristöpainotteisen koulun kansainvälistäkin mainetta saaneet ympäristöagentit jakoivat kävijöille tärkeää tietoa kierrätyksestä ja vihreistä arvoista. Tukioppilaat kertoivat mm. sovittelutoiminnasta, joka on alun perin kehitetty Ala-Malmin peruskoulussa ja sieltä lainattu laajempaan käyttöön.

Kannatti istua suunnittelukokouksissa pimeinä talvi-iltoina ja lenkkeillä esitepinon kanssa räntäsateessa. Kannatti viettää hikinen ilta kotitalousluokassa vaivaten, vatkaten, leipoen ja paistaen raskaan työviikon päätteeksi, kannatti numeroida ja pakata sellofaaniin 200 arpajaispalkintoa. Messuilla piisasi väkeä tasaisesti koko tapahtuman ajan, ajoittain melkein tungokseksi asti, ja lavalla vuoroin esiintyneet eri lajien taitajat kruunasivat mahtavan messutunnelman! Toivottavasti varsinainen kohderyhmämme, lapset ja nuoret, sai paljon uusia ideoita harrastamiseen ja vapaa-aikaan, silloin on tehtävämme täytetty!

Maaret Ahlsved
Ala-Malmin peruskoulun vanhempainyhdistys ry