Perustetaan vanhempainyhdistys!

Vanhempainyhdistys

• kokoaa koulun/päiväkodin vanhemmat yhteen
  • tarjoaa vanhemmille keskustelufoorumin
  • toimii vanhempien vaikutuskanavana
  • edistää kodin ja koulun/päiväkodin kumppanuutta ja yhteistyötä
  • tuo uusia toimintatapoja vanhempien ja opettajan väliseen yhteistyöhön

Vanhempaintoiminta

• lähtee liikkeelle kouluyhteisön ja paikkakunnan tarpeista
  • toimii koulun kaikkien lasten ja nuorten hyväksi
  • perustuu vapaaehtoisuuteen ja on avointa kaikille vanhemmille
  • on vanhempien järjestämää toimintaa.

Perus- ja sääntömuutosilmoitukset kätevästi Liittokaistan kautta

Suomen Vanhempainliitto suosittelee käyttämään vanhempainyhdistystä perustettaessa tai yhdistyksen sääntöjä muutettaessa liiton ennakkotarkastuttamia mallisääntöjä Vuoden 2016 alussa uusitut mallisäännöt on tehty erikseen koulun, päiväkodin tai toisen asteen oppilaitoksen yhteydessä toimivalle vanhempainyhdistykselle. Lisäksi alueyhdistyksille on tehty omat mallisäännöt, joista löytyy 4 eri vaihtoehtoa.

Mallisääntöjen uusimisen yhteydessä Suomen Vanhempainliitto otti käyttöön Liittokaista-asiointipalvelun, joka nopeuttaa vanhempainyhdistysten perus- ja sääntömuutosilmoitusten käsittelyä PRH:ssa. Lisäksi sääntömuutoksen yhteydessä nimenkirjoittajien muutos sisältyy aina hintaan.

Liittokaista-asiointipalvelu

Liittokaista-asiointipalvelussa voit hoitaa yhdistyksen perusilmoituksen tai sääntöjen muuttamisen silloin, kun käytät ennakkotarkastettuja mallisääntöjä sellaisenaan eli täydennät sääntöihin vain yhdistyksen nimen, kotikunnan ja toiminta-alueen (eli minkä koulun/ koulujen, päiväkodin tai oppilaitoksen yhteydessä yhdistys toimii).

Ohje liittokaistan käyttöön, vanhempainyhdistykset

Ohje liittokaistan käyttöön, alueyhdistykset

Liittokaista-asiointipalvelussa ilmoituksen allekirjoittaa aina jäsenyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja omilla henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteella. Ilmoitus maksetaan tämän jälkeen asiointipalvelussa verkkopankkimaksuna tai luottokortilla. Ilmoitus tulee vireille vasta, kun ilmoitusmaksu on maksettu.

Tavallisen paperisen tai sähköisen muutosilmoituksen tekeminen

Jäsenyhdistys voi kuitenkin halutessaan tehdä myös tavallisen paperisen tai sähköisen muutosilmoituksen. Tee muutosilmoitus valitsemalla oheisesta listasta  päiväkodin koulun, toisen asteen oppilaitoksen vanhempainyhdistystä tai alueyhdistystä koskeva lomake ja täytä vaadittavat tiedot. Tiedot voi ilmoittaa sekä sähköisessä että paperisessa ilmoituksessa ja tällöin ilmoitukseen ei tarvitse oheistaa sääntöjä.

Koulun vanhempainyhdistys

Päiväkodin vanhempainyhdistys

Toisen asteen oppilaitoksen vanhempainyhdistys

Alueyhdistys 1, puheenjohtajan toimikausi 1 vuosi, äänioikeus varsinaisina jäseninä olevilla yhdistyksillä ja luonnollisilla henkilöillä sekä kunniajäsenillä.

Alueyhdistys 2, puheenjohtajan toimikausi 2 vuotta, äänioikeus varsinaisina jäseninä olevilla yhdistyksillä ja luonnollisilla henkilöillä sekä kunniajäsenillä.

Alueyhdistys 3, puheenjohtajan toimikausi 1 vuosi, äänioikeus varsinaisina jäseninä oleville yhdistyksillä.

Alueyhdistys 4, puheenjohtajan toimikausi 2 vuotta, äänioikeus varsinaisina jäseninä oleville yhdistyksillä.

Jäseneksi Vanhempainliittoon

Suomen Vanhempainliittoon liittyvän vanhempainyhdistyksen tulee olla rekisteröity yhdistys. Vanhempainliiton jäsenyys on vanhempainyhdistyksille ilmaista.

Jäsenedut ja jäsenhakemus

Koulun vanhempainyhdistyksen mallisäännöt (9.2.2016)

mallisäännöt

Päiväkodin vanhempainyhdistyksen mallisäännöt (9.2.2016)