Satuhetki kirjastolla

Kiedo meidät tarinaan -kampanja haastaa miehiä lukemaan lapsille kouluissa, päiväkodeissa ja kirjastoissa. Mieskaveri -toiminnassa kolmatta vuotta aktiivisesti mukana oleva Martti Seppälä piti lukuhetken Oulun maakuntakirjaston Satusopessa.

Hilla (3v) oli tullut äitinsä Helin kanssa kuuntelemaan.

- Hilla ja minä olemme kirjojen suurkuluttajia. Meillä on varmastikin parisataa kirjaa kotona kummallakin. Nyt lainasimme vain repullisen, yleensä mukana on matkalaukku kirjoja varten.

Hillan mielestä oli kiva kuunnella Martti-sedän tarinointia Toivosta ja talviyöstä. Ei haitannut, vaikka tarina olikin ennestään tuttu. Myös Niilo leipoo -kirja oli Hillalle tuttu, mutta Amos ja sumupuu -tarina oli hänellekin uusi.

- Kirjassa oli viesti myös vanhemmille. Tuo pitää hommata omaankin hyllyyn. Siinä muistutettiin meitä aikuisia läsnäolon merkityksestä. On hienoa, että Hilla saa kuunnella välillä satuja miehen kertomana. Olisi tärkeää, että Hilla saisi enemmän kontakteja miehiin, kun heitä ei arjessamme ole, Heli kertoo.

Taikapurren päiväkodista oli tullut iloinen joukko 3-6 -vuotiaiden ryhmästä kuuntelemaan satutuokiota. Lapset lauloivat Martille nimipäivän kunniaksi onnittelulaulun. Päiväkodin työntekijä Marja Jälkö kertoo, että miehiä kaivattaisiin päiväkoteihin lukemaan ja kavereiksi lapsille enemmänkin. Taikapurren lapsilla on oma mieskaveri Marko, joka käy 2-3 kertaa kuussa leikkimässä ja lukemassa.Martti on lapsille uusi tuttavuus, mutta Martin tarinointi tempaa lapset mukaansa niin, että eipä heitä juuri ujostuta.

Martti kertoo mieskaveri -toiminnan olevan antoisaa. Hän on ollut kaverina Reko-pojalle jo kolmen vuoden ajan. Lukeminenkin kuuluu välillä yhdessä tehtäviin juttuihin. Mieskaveritoimintaa on seitsemällä paikkakunnalla. Se on vapaaehtoistoimintaa, jossa aikuiset miehet ovat kavereina yksin lastaan kasvattavien äitien lapsille, joilla ei ole yhteyttä omaan isäänsä tai muihin miehiin.

Lisätietoja mieskavereista.

Tutustu Kiedo meidät tarinaan -lukukampanjaan.

Martti lukee lapsille

Martti lukee tarinoita Toivosta ja Talviyöstä. Hilla kuuntelee mielellään.

Heli, Hilla ja Martti kirjan äärellä

"On hienoa että Hilla saa kuunnella välillä satuja miehen kertomana, kun heitä ei arjessamme ole."

Lapset tuulimyllyä ihmettelemässä

Satuhetken lomassa lapset innostuivat ihmettelemään ikkunasta näkyvää tuulimyllyä.