Lasten lukutaito heikkenee
- Mitä minä voin tehdä?

Huoli lasten ja nuorten lukutaidon heikkenemisestä on jälleen nostanut päätään. Osalla nuorista on vaikeuksia selvitä jatko-opinnoista ja joillakin jopa päivittäisistä toiminnoista heikon lukutaidon vuoksi.

Vanhempainliitto on mukana monissa valtakunnallisissa lukutaito-hankkeissa ja kampanjoimme lukutaidon puolesta vuosittain mm. Kiedo meidät tarinaan -kampanjalla, joka kannustaa erityisesti miehiä lukemaan lapsille. Haastammekin nyt kaikki aikuiset yhteistyössä päiväkotien, koulujen ja vanhempainyhdistysten kanssa mukaan lukutaitotalkoisiin. Keinoja on monia.

Kiedo meidät tarinaan - miehet lukemaan lapsille

Suomen Vanhempainliitto haastaa päiväkotiryhmät, koululuokat ja kirjastot Kiedo meidät tarinaan -kampanjaan, joka kannustaa miehiä mukaan päiväkotien, koulujen ja kirjastojen toimintaan. Ideana on kutsua miehiä lukemaan tai tarinoimaan päiväkotiryhmälle tai koululuokalle hetkeksi esimerkiksi aamupiirin tai aamunavauksen yhteydessä. Miehiä kannustetaan myös lukemaan omille lapsille, lapsenlapsille tai muulle lapsiryhmälle kirjastoissa.

Kiedo meidät tarinaan -kampanjaa toteuttavat yhteistyössä Suomen Vanhempainliiton EPeLi-hanke, Lukukeskus, Oulun kaupungin maakuntakirjasto, Mieskaverit, Lukuinto, Niilo Mäki Instituutti ja Suuri lukuseikkailu.

Lue lisää: KIEDO MEIDÄT TARINAAN.

Suuri Lukuseikkailu - näin voit osallistua

Suuri lukuseikkailu on kaikkien yhteinen lukemisen ja kirjallisuuden juhla! Se nostaa esiin lasten ja nuorten kirjallisuutta ja lukuharrastusta koko Suomi 100 juhlavuoden ajan. Lukuseikkailu koostuu tapahtumista, tempauksista, kilpailuista, asiantuntijapuheenvuoroista, oppituntivinkeistä, kuvitusnäyttelyistä sekä monien yhteistyökumppaneiden omista kampanjoista ja tapahtumista. Vuoden aikana kootaan yhteen eri tahoja ja toimintamalleja lukemisen ja kirjallisuuden edistämiseksi. Tapahtumia ja kampanjoita järjestetään ympäri Suomen.

Lue lisää: SUURI LUKUSEIKKAILU

Lukuklaani - suunnittele unelmien koulukirjasto!

Lukuklaani kutsuu koulut mukaan perustamaan tai kehittämään koulukirjastoaan. Suunnittele unelmiesi lukulinnake ja kerro siitä meille. Parhaat ideat palkitaan alkuvuonna 2018! Lähde tavoittelemaan tuhansien eurojen pääpalkintoja ja tee koulusi unelmasta totta. Kilpailun hakuaika on 1.9.-31.10.2017.

Lue lisää: UNELMIEN KOULUKIRJASTO, LUKUKLAANI

Erittäinen salainen!
Kirjalitta-festivaalissa lasten ja nuorten omat tekstit esiin

Kirjalitta-festivaali etsii lasten ja nuorten luku- ja kirjoitusharrastukselle tilaa niin Tampereen katukuvasta kuin sosiaalisen median verkostoistakin. Festivaali tarjoaa lapsiperheille ja nuorille oivaltavia mahdollisuuksia kohdata kirja ja kirjailija, ja kutsuu itse tarttumaan tarinaan. Esille pääsevät myös lasten ja nuorten omat tekstit! Tapahtuman järjestävät Lastenkirjainstituutti ja Sanataideyhdistys Yöstäjä yhdessä tamperelaisten ja valtakunnallisten kirja- ja lastenkulttuuritoimijoiden kanssa.
Kirjalitta valtaa Tampereen jälleen 6.-12.11.2017. Päätapahtuma on lastenkulttuurikeskus Rullassa lauantaina 11.11.
Vuonna 2017 Kirjaliittan teemana on "Erittäin salainen".

Lue lisää: LASTENKIRJA- JA SANATAIDEFESTIVAALI KIRJALITTA

KIRJAHYRRÄ-festivaali

KIRJAHYRRÄ on lasten- ja nuortenkirjallisuuden festivaali, jonka ydin on kirjallisuudessa ja sen kyvyssä antaa elämyksiä lukijoille. Naantalissa järjestettävän kolmipäiväisen ja monitaiteisen tapahtuman pääosassa ovat lapset sekä lapsille suunnatut kirjat, kertomusten voima ja merkitys. KIRJAHYRRÄN järjestää Naantalin Kirjahyrrä ry lukuisten yhteistyökumppaneiden tuella.

Lue lisää: KIRJAHYRRÄ

Lue lapselle -kampanja

Lue lapselle -hankkeen tavoitteena on innostaa pienten lasten vanhempia lukemaan ääneen lapsille ja valistaa heitä lapselle lukemisen tärkeydestä. Säännöllisesti ääneen lukemalla kehittää lapsen sanavarastoa, tukee emotionaalista kehitystä ja vaikuttaa ratkaisevasti lapsen tulevaan koulumenestykseen ja lukutaitoon.
Viimeisten tutkimusten mukaan vain 25 % suomalaisvanhemmista lukee lapselle usein. Pohja lukemiskulttuurille ja lukutaidolle luodaan kuitenkin jo varhaislapsuudessa. Vanhempien merkitys lapsen lukutaidolle on ratkaisevin nimenomaan ennen kuin lapsi itse osaa lukea. Lue lapselle -hankkeen myötä haluamme tarjota faktatietoa vanhemmille ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Jaamme tietoa ja kirjavinkkejä, joita voi hyödyntää niin kotona kuin vaikkapa päiväkodissakin.

Lue lisää: LUE LAPSELLE

Kiedo meidät tarinaan kampanjakuva: isä lukee lapselle

10 syytä miksi lukeminen kannattaa. Katso video.