OmaPuu -ilta Martinrenkaassa vanhemmille

Martinniemen koululla järjestetään ti 11.4. kello 17.30-19.00 OmaPuu-menetelmä – ilta pariskunnille, mutta voit toki tulla yksinkin. Illan vetäjänä Titta Karanta, NLP Associate Trainer:

Meillä jokaisella äidillä ja isällä on oma vanhemmuuden kartta. Siihen sisältyy kaikki mitä omassa vanhemmuudessa on, elämän varrella kertyneet asiat, muistot, taidot ja kokemukset. OmaPuu-menetelmä on kehitetty vanhemmuuden kartan avaamiseen ja sen ymmärtämiseen. Se on työkalu hyvään arkeen lasten kanssa, voimavarojen löytämiseen ja rajoittavien uskomusten muuttamiseen. OmaPuu lisää puolisoiden välistä ymmärrystä lapsiperheen arjessa. Tule tutustumaan OmaPuu-menetelmään ja jakamaan ajatuksia vanhemmuuden iloista ja haasteista.

Ilta on suunnattu ensisijaisesti haukiputaalaisille, mutta muutkin kiinnostuneet voivat toki osallistua. Illan järjestää Suomen Vanhempainliiton EPeLI -hanke. Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittaudu mukaan tästä viimeistään su 9.4. 2017

Saamme lastenhoitoapua Lapsirikas -hankkeelta. Jos tarvitset lastenhoitoa Martinniemen koululle, ilmoita siitä (lapsen nimi, ikä, erityistarpeet) viim. viikkoa ennen tapahtumaa os. sari.haapakangas (at) vanhempainliitto.fi

”Ei vaan suju” – laiska, tyhmä, saamaton vai tukitoimia vailla?

Kokemuskouluttaja Klaus Karkia kertoo elämästään ja haasteista ADHD-oireiden kanssa. Miten opettaja voi huomata tuen tarpeita ja vastata niihin? Suomen Vanhempainliiton EPeLI-hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä huoltajien ja opettajien tietoisuutta erilaisuudesta rikkautena ja haasteena sekä löytää opettajille tukikeinoja koulun arjessa sovellettavaksi. Tervetuloa kuulolle Educa -messuilla!

EPeLI mukana OPI-päivillä

Tule jututtamaan EPeLI -hankkeen työntekijöitä Pohjois-Suomen Opettajainpäivillä 3.-4. 2. 2017 tai käy tutustumassa WILHO-materiaaliin Vanhempainliiton työpajassa!

Äitien illat Martinrenkaassa

Seuraava äitien voimaannuttava ilta järjestetään ti 17.1. 2016 Martinniemen koululla klo 17.30-19.00. Aiheena arjen voimavarat ja sydämellinen verkosto. Seuraaviin iltoihin 14.2. 2017 sekä 11.4. on mahdollista järjestää lastenhoito Lapsirikkaiden perheiden toimiva arki -hankkeen avulla. Lisätietoja Martinrenkaan fb-sivuilta. Tervetuloa Haukiputaan alueen äidit!

Esteetön talvirieha Haukiputaan koululla

Haukiputaan koulun vanhempainyhdistys järjestää yhteistyössä Epelin ja Haukiputaan vaikuttajanuorten kanssa esteettömän talviriehan to 2.3. klo 18.00-19.30. Torpanmäellä. Ohjelmassa mm. mäenlaskua, erityisliikuntavälineiden kokeilua, kilpailuja, ponikärrykyytiä, paloauto, buffetti ym. kivaa. Lataa esteettömän tapahtuman tsekkauslista täältä.

Hyvä startti kodin ja koulun yhteistyölle

Tänäkin vuonna koulutielle lähti tuhansia ekaluokkalaisia. Kodin ja koulun hyvälle yhteistyölle luodaan pohjaa ensimmäisenä koulupäivänä ja ensimmäisinä kouluviikkoina. Pohdituttaako, miten vanhemmat saadaan mukaan koulun arkeen alusta asti tai miten tukea koulun aloittamisessa lasta, jolle uudet tilanteet ovat vaikeita? Lataa toimintamalli hyvälle startille täältä.

Kiedo meidät tarinaan 2016

Haastamme isät, papat ja muut lapselle tärkeät miehet lukemaan lapsille päiväkotiryhmissä, koululuokissa ja kirjastoissa miesten viikolla 7. - 13. 11. 2016. Viikko päättyy isäinpäivään.

Tänä vuonna teemana on ihmisten moninaisuus ja kampanjassa huomioidaan lukemisessa tukea tarvitsevat lapset. Lue viime vuoden kampanjasta lisää täältä.

Fathers in action

Millaista on olla kouluikäisen lapsen isä ja kasvattaja vuonna 2016? Mikä meitä isiä lastemme elämän osalta huolettaa juuri nyt? Miten kodin ja koulun yhteistyö sujuu isien näkökulmasta? Entäpä miten papat, vaarit ja isoisät kokevat nykymenon? Miten isän tai papan rooliin vaikuttaa, kun perheessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi? Tule reilusti ja rouheasti rupattelemaan kanssamme kouluikäisten lasten miespuolisille huoltajille suunnattuihin tapahtumiin. Tarjolla on paitsi yhteistä tekemistä lasten kanssa, mutta myös saunan löylyjä ja äijämäistä sapuskaa. Jatkoa tapahtumille mietimme yhdessä. Esittelyjä, koeajoja, harrastuskokeiluja, vierailuja, tutustumisia jne. Lue lisää Oulun seudun tapahtumista ja ajankohdista täältä.

Toteutuuko ADHD-lapsen ja nuoren yhdenvertaisuus muiden kanssa?

Katso #sunoikeudet -video: https://www.youtube.com/watch?v=pBKkryESwv4

Matalan kynnyksen kohtaamisia vanhempainillassa

Kutsumme koulun Haukiputaan koulun oppilashuollon ja nuorisotoimen henkilöstöä ja järjestöjä esittelemään toimintaa, palveluita, vertaistuen muotoja ja kehittämishankkeita Haukiputaan koululle, vanhempainillan yhteyteen ke 14.9. 2016 klo 17.30 alkaen. Paikalla on useiden järjestöjen edustajia ja koulun oppilashuollon henkilöstöä tavattavissa matalalla kynnyksellä messutyyppisesti

Ilta on järjestetty 6. - 8. -luokkien luokkakohtaisten iltojen yhteyteen, mutta "messuille" saavat osallistua muutkin vanhemmat. Tilaisuus tarjoaa sekä mahdollisuuden helppoon kohtaamiseen vanhemmille tukea perheille tarjoavien tahojen kanssa että myös näkyvyyttä kouluympäristössä järjestöille.

Erityislasten vanhempien vertaisryhmä Haukiputaalla

Keväällä 2016 käynnistynyt Haukiputaan koulun erityislasten vanhemmille suunnattu vertaisryhmä jatkuu 2017 pääsääntöisesti kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona Jatulin työpajatilassa Haukiputaalla. Lapsellasi ei tarvitse olla diagnoosia voidaksesi osallistua ryhmään. Tarve jakaa omia kokemuksia vanhemmuudesta ja kuulla muiden samassa tilanteessa olevien arjesta riittää. Ryhmään mahtuu vielä. Lisätietoja Haukiputaan koulun Facebook -sivuilta. Tervetuloa Haukiputaan alueen erityisperheiden vanhemmat!

Poikien porukka

Syksyllä pilotoidaan Oulun Poikien talon kanssa 6. - 7. -luokkalaisille pojille suunnattu Porukka-ryhmä poikien kaverisuhteiden vahvistamiseksi yläkouluun siirtymävaiheessa. Viimeisellä kerralla mennään poikien ja vanhempien kanssa viettämään yhteistä iltaa verkottumisen merkeissä poikien toivoman aktiviteetin puitteissa. Lue lisää hyvät käytännöt-sivulta!

Miestyön foorumi Oulussa 18. - 19.5. 2016

EPeLI -hanke oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa yhdeksättä Miestyön foorumia. Puhujuna päivillä teemasta Mies kasvattajana olivat mm. Raisa Cacciatore ja Tuomas Kurttila sekä Icehearts-toiminnasta vastaava VilleTurkka. Ensi vuonna päivät pidetään Mikkelissä.

Pilottikoulun henkilöstön, erityislasten vanhempien ja lasten näkökulmat erityislasten osallisuuden edistämiseen koulussa

EPeLI-hankkeen tekemän kartoituksen mukaan erityislasten vanhempien mielestä osallisuutta koulussa tukee ensisijaisesti opettajan ja avustajan välittävä läsnäolo arjessa. Sekä vanhempien, että koulun henkilöstön mielestä erilaisuuden kohtaamiseen liittyvissä asenteissa sekä koulun rakenteissa on eniten haasteita. Opettajien asenne vanhempien mukaan ottamiseen koulun arkeen on myönteinen.

Pienryhmän lasten näkökulmasta kuulluksi ja nähdyksi tuleminen on avain osallisuuteen. Vähäinen kanssakäyminen yleisopetuksen oppilaiden kanssa sekä haasteet sosiaalisissa taidoissa nousivat puolestaan haasteiksi. Näihin asioihin EPeLI lähtee vastaamaan yhteisöllisesti koulun, vanhempien ja muiden järjestöjen kanssa. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2016 havainnoimalla, haastattelemalla, ryhmätöillä koulutuksen yhteydessä, erityislasten vanhempien vertaisryhmän ryhmähaastattelulla, vanhemmille suunnatulla kyselyllä sekä erilaisilla lasten kuulemisen käytönnöillä. Lue tuloksista lisää otsikon linkeistä!

Epeli

Kiedo meidät tarinaan lukukampanjakuva

Opettaja, päiväkodin ohjaaja tai kirjaston työntekijä:

Ilmoittautumalla Kiedo meidät tarinaan -kampanjaan voit voittaa yksikköösi kirjapaketin!

Ilmoittaudu mukaan Kiedo meidät tarinaan 2016 -kampanjaan tästä.

Kirjavinkkejä

Lataa kirjavinkkejä erilaisuuden kohtaamisesta täältä.

Kuinka tuen lapsen lukemista kotona?

Tutustu: Lukusilta.fi

Viitottu rakkaus

Viitottu Rakkaus - sivustolta hieno Empatian supersankari harjoituspaketti. Sivuston perustaja Mari Mattsson palkittiin helmikuussa Suomen Vanhempainliiton Arjen kasvatusteko- kunniamaininnalla.