Vanhemmat tukemaan
lasten ja nuorten aloitteita

Oulussa järjestetään vuosittain lasten ja nuorten kaupunkikokous, jossa he äänestävät alueellisilta osallisuusryhmiltä tulleista ehdotuksista ne, joille kaupungin 5000 euron avustuspotti jaetaan. Joka vuosi hyviä ehdotuksia lasten ja nuorten viihtyvyyteen ja hyvinvointiin liittyviä aloitteita eri kaupunginosissa jää rahoittamatta.

Oulun alueellinen vanhempainyhdistys kOuluvanhemmat välittää tietoa paikallisille jäsenyhdistyksilleen kaupunkikokouksen tuloksista. Vanhempainyhdistykset voivat tukea oman alueensa paikallista lasten ja nuorten osallisuusryhmää heidän aloitteensa toteuttamisessa joko rahallisesti, toiminnallisesti tai verkostojen avulla.

Esimerkiksi Paulaharjun lasten ja nuorten aloite koripallotelineiden hankkimisesta koulun kentälle ei mennyt läpi kaupunkikokouksessa, mutta paikallinen yhdistys auttoi telineiden hankinnassa ja nyt Paulaharjussa päästään pelaamaan ulkona koripalloa.

Tutustu Oulun malliin!

Oulun malli

"Minulle tärkeä mies"

Lapset pääsivät miesten viikolla (2015) Oulussa näyttävästi osallisiksi kertomaan heille tärkeistä miehistä. Ritaharjun, Haukiputaan ja Oulun kaupungin pääkirjastossa oli taidenäyttely 5-8 -vuotiaiden lasten maalauksista ja tarinoista aiheesta "Minulle tärkeä mies". Lapsia pyydettiin maalaamaan kuva hänelle tärkeästä miehestä, joka useimmilla oli isä. Tärkeät miehet saduttivat lapsen tarinan kuvan viereen, tai lapsi kirjoitti tarinansa itse. Kaikkiaan 114 työtä on ollut miesten viikon ajan näytillä kirjastoissa.

Minulle tärkeä mies -näyttelyn satoa

Näyttelyn jälkeen lasten työt lähetetään Jyväskylän yliopiston isyystutkija, kasvatustieteen tohtori Johanna Mykkäselle analysoitavaksi.

- Lasten näkökulmasta isyyttä ei ole juuri tutkittu, ja tämä tutkimus on siinä mielessä todella tärkeä ja odotettu. Ennen kaikkea annetaan ääni lapsille ja heidän kokemuksilleen isä- ja mieshahmoista. Isyystutkijana maltan tuskin odottaa aineiston läpikäyntiä, Mykkänen kertoo.

Kiukkuun auttaa juttelu,
syöminen ja nukkuminen

Tempaus liittyy Suomen Vanhempainliiton VALOSA -hankkeen (Vanhemmat 7-13 vuotiaiden lasten osallisuuden edistäjinä) laajempaan "Kiedo meidät tarinaan" -kampanjaan, missä innostetaan lapsille tärkeitä miehiä lukemaan lapsille kirjastoihin, kouluihin ja päiväkoteihin. Yhteistyökumppaneina kampanjassa ovat Lukukeskus, Kirjan vuosi 2015, Oulun kaupunginkirjasto ja Nenäpäiväorganisaatio.

Teksti:Sari Manninen
Kuvat: Sami Rousu

Kuntaosallisuus on:

• lasten kuulemisen ja vaikuttamisen edistämistä alueellisesti ja valtakunnallisesti
  • lasten osallisuutta edistävien yhteistyöfoorumien perustamista ja kehittämistä
  • koulujen oppilaskuntien välistä yhteistyötä
  • oppilaskuntien vaikuttamistyön näkyväksi tekemistä lapsen elinympäristössä

Minulle tärkeä mies -piirros

"Isi on ihana ja tosi tärkeä. Isi auttaa sudokussa. Isin kanssa käytiin muutama päivä sitten kahdestaan kaupassa. Kivaa oli. kun sai olla kahdestaan isin kanssa. Isin kanssa saa asioita selvitettyä. Isin kanssa jutellaan monenlaisia asioita. On kiva, että isi on paljon kotona. Jos minä itken ja huudan, isikin tulee kiukkuiseksi. Kiukkuun auttaa juttelu, syöminen tai nukkuminen. Kiukun jälkeen joskus hassutellaan isin kanssa."