"Me olemme ok" -viikko huipentui yhteisölliseen iltaan

Ritaharjun monitoimitalo täyttyi toukokuussa 2015 innostuneista oppilaista, jotka esittelivät vanhemmilleen "Me olemme ok" -teemaviikon ryhmätöiden tuotoksia. Vuoden kuluessa koulussa on ollut kaksi teemaviikkoa, joiden aikana normaaleja oppitunteja ei pidetä, vaan oppilaat ovat tehneet projektityön pienissä ryhmissä valitsemaansa oppimiskokonaisuuteen liittyen. Tiimityö, ryhmän ja oman työn suunnittelu, vastuun ottaminen, monipuoliset tiedonhaku- ja käsittelymenetelmät sekä organisointi- ja yhteistyötaidot ovat vähintään yhtä tärkeitä oppimisen kohteita kuin lopputulokset, joita vanhemmat kutsuttiin katsomaan ja arvioimaan.

Vanhemmilta kiitosta

"Näkee, että erittäin innostuneesti on tehty töitä", toteaa Oscarin äiti Ulla Nikander. Aiheita tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyen oli kiusaamisesta mielenterveysongelmiin ja holokaustiin. Esitystavat vaihtelivat videoista tanssiesitykseen ja pienoismalleihin. Vanhempia viehätti projektiin liittyvä työskentelyvapaus, itsearviointi ja se, että samalla oppilaat saavat eväitä aikuisuutta ja tulevaisuutta varten suurten kokonaisuuksien käsittelemisestä, yhdessä tekemisestä, tiedon hakemisesta ja luovuuden käyttämisestä oppimisessa.

Osallistava sovellus arvioinnin tukena

Ulla Nikander oli erittäin otettu hienoista töistä ja antaa palautetta poikansa tuotoksesta älypuhelimen kautta Qridi-nimisellä sovelluksella, joka mahdollistaa monipuolisen arvioinnin. VALOSA -hanke on ollut mukana sovelluksen pilotoinnissa.

Myös opettajat ja oppilaat itse ovat arvioineet sovelluksen kautta ryhmän toimintaa, kunkin omaa osuutta ja lopputulosta. Palautteesta koostuu sähköinen yhteenveto, jota voidaan hyödyntää oppimissuunnitelmien teossa ja arviointikeskusteluissa myöhemmin. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen lasten ja nuorten osallisuuden näkökulmasta on herättänyt opettajat pohtimaan omaa osuuttaan ja vanhempien roolia oppimisessa ja arvioinnissa. Jatkossa myös oppilaat saavat antaa palautetta opettajalle ja vanhemmille esimerkiksi oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemisesta.

"Tällaista saisi olla enemmänkin", toteavat kiusaamisesta videon laatineet Lotta Laukka, Lotta Ristiharju, Anna Lohilahti ja Tiia Savolainen. Oppilaat valitsivat tyttöjen työn 7. luokkalaisten mielenkiintoisimmaksi työksi.

What can I do?

Katso Ritaharjun 6. luokkalaisten tekemä upea video tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.

Näyttely Ritaharjussa

Tulosten esitystavat vaihtelivat videoista tanssiesitykseen ja pienoismalleihin.

Oppilaita

7. luokkalaisten töistä mielenkiintoisimmaksi oppilaat äänestivät Lotta Laukan, Lotta Ristiharjun, Anna Lohilahden ja Tiia Savolaisen kiusaamista käsittelevän videon.

Ulla Nikander testaa sovellusta

Ulla Nikander antoi palautetta poikansa tuotoksesta älypuhelimen kautta Qridi-nimisellä sovelluksella.

qridi sovellus puhelimessa

Qridi on digitaalinen sovellus, joka helpottaa opettajaa rakentamaan laadukkaan arviointikulttuurin ala- ja yläkouluihin. Tutustu osoitteessa www.qridi.com