Kiedo meidät tarinaan

Kiedo meidät tarinaan -kampanjan tavoitteena on aktivoida miehiä mukaan päiväkotien, koulujen ja kirjastojen toimintaan. Ideana on kutsua miehiä lukemaan tai tarinoimaan päiväkotiryhmälle tai koululuokalle hetkeksi esimerkiksi aamupiirin tai aamunavauksen yhteydessä. Miehiä kannustetaan myös lukemaan omille lapsille, lapsenlapsille tai muulle lapsiryhmälle kirjastoissa.

Ollin isä kävi lukemassa luokalle Haukiputaan koululla

Huoli erityisesti poikien lukuinnon hiipumisesta synnytti muutama vuosi sitten Oulun yliopiston Lukuinto -projektin ja Suomen Vanhempainliiton yhteistyönä Kiedo meidät tarinaan -kampanjan, jolla innostetaan isiä, pappoja ja muita miehiä lukemaan lapsille kouluihin, päiväkoteihin ja kirjastoihin Miesten viikolla, joka päättyy isäinpäivään.

Tänäkin vuonna satoja miehiä on käynyt antamassa lukevan miehen mallia ympäri Suomen. Nyt Vanhempainliiton Epeli-hankkeen koordinoimaan kampanjaan on tullut mukaan myös Niilo Mäki Instituutti, Lukukeskus ja Oulun kaupungin kirjasto. Teemana vuonna 2016 kertaa olivat lukivaikeudet ja erilaisuuden kohtaaminen.

Haukiputaan koulun ekaluokalle kävi lukemassa Konsta-kirjaa Ollin isä Jukka Latvarasku. Koko luokka kuunteli hiiskumatta tarinaa Konstan uusista silmälaseista. Ollista oli mukavaa, että isä kävi koulussa lukemassa. Jukka-isää lukeminen on kiinnostanut pienestä pitäen

-Olen lukenut teini-ikää lukuun ottamatta siitä asti kun opin lukemaan. Luen Ollille joka ilta ja itsekin nautin monipuolisesta lukemisesta. Lasten kirjoista Konsta on meillä tykätty, samoin Koiramäki-kirjat ovat kestäneet isältä pojalle.

Opettaja Päivi Ukkola kertoo, että osa ekaluokkalaisten isistä on hyvin aktiivisia koulun käynnin tukemisessa varsinkin koulutaipaleen alussa, kuten äiditkin.

”Monelle voi kuitenkin olla korkea kynnys tulla luokkaan käymään, jos mielessä on omat kouluajat, jolloin vanhempia ei kouluissa juuri näkynyt. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja vanhemmat, kuten isovanhemmatkin, ovat tervetulleita milloin vain. Lukeminen tai Koulun korvana toimiminen välitunnilla voivat olla joillekin sopivia tapoja osallistua lapsen koulupäivään. Kodin ja Koulun Päivänä vanhempia kävikin mukavasti, mutta muuten osallistuminen on ollut melko vähäistä. ”

Vanhempien osallistumista koulun arkeen tukee myös uusi opetussuunnitelma. Käynnit luokassa edistävät kodin ja koulun yhteistyötä; tutustutaan puolin toisin ja samalla pääsee näkemään oman lapsensa osana luokkayhteisöä.

Teksti ja kuvat: Sari Haapakangas

Kuvalinkki

Innosta lapsi ja nuori lukemaan - vinkkejä vanhemmille (pdf)

Kampanjahaasteen vuonna 2016 vastaanottaneiden päiväkotien ja koulujen kesken arvottiin 10 kirjapakettia.

Onni suosi seuraavia päiväkoteja ja kouluja:

• Länsi-Lopen koulu, Topeno

• Gananderin koulu, Rantsila