Kiedo meidät tarinaan

Kiedo meidät tarinaan -kampanjan tavoitteena on aktivoida miehiä mukaan päiväkotien, koulujen ja kirjastojen toimintaan. Ideana on kutsua miehiä lukemaan tai tarinoimaan päiväkotiryhmälle tai koululuokalle hetkeksi esimerkiksi aamupiirin tai aamunavauksen yhteydessä. Miehiä kannustetaan myös lukemaan omille lapsille, lapsenlapsille tai muulle lapsiryhmälle kirjastoissa.

Innostuimme innostamaan!

Vantaan Jokivarren koulun vanhempainyhdistys halusi osaltaan kannustaa miehiä lukemaan ja ideoi lukukuittauskortin. Lukukuittauskortit jaettiin kaikille koulun 1-6 luokan oppilaille. Kortteihin kirjattiin luettavan tarinan, kirjan tai lehden nimi ja lukemisen päivämäärä. Lisäksi luettu kuitattiin allekirjoituksella. Korttiin mahtui 10 lukukertaa. Palautetulla kortilla osallistui arvontaan, jossa arvottiin 5 kpl elämyslahjakortteja kahdelle.

Onnellisia elämyskorttien voittajia Vantaan Jokivarren kouluta:
Luukas Kumpulainen 1A, Benjamin Takala 2C ja Elmeri Lahtela 2B.

Mielestäni tempaus oli kiva ja moni opettaja laittoi kiitoksen. Lukemisesta ollaan tänä päivänä erittäin huolestuneita. Niinpä vaikka ensi vuonna ei olisikaan valtakunnallista Vanhempainliiton kampanjaa, voisimme uusia oman tempauksemme.

Koska tempaukseemme osallistuvat olivat pääasiallisesti koulumme pienimpiä, tuli ajatus, että voisimme seuraavalla kerralla tehdä kaksi sarjaa. "Isommille" 5-6 luokkalaisille oman sarjan, jossa oman lukemisen voisi kirjata korttiin.

Opettajien kommentit kiteytyvät tässä:

"Minusta kampanja oli loistava. Juuri lukemisesta ja lukemisen puutteesta olen opettajana eniten huolissani."

Lukeminen kannattaa aina.

Teksti: Jaana Ellonen pj, Vantaan Jokivarren koulun vanhempainyhdistys ry

Isien aamu musiikkipäiväkoti Taikatahdissa

Isät lukemassa päiväkotilapsille

Aamu alkoi kahvittelulla ja lasten lauluesityksillä isille, joita oli saapunut paikalle kymmenittäin arkiaamusta huolimatta. Isät pääsivät myös osallisiksi esityksiin tanssimalla lastensa kanssa. "Meidän iskä sai työpaikalta lahjaksi tulla vasta kymmeneksi töihin tänään" kertoo Aarni.

Meidän iskä sai työpaikalta lahjaksi
tulla vasta kymmeneksi töihin tänään

Päiväkodin ja koulun johtaja Liisa Lohilahti kertoo lapsilähtöisen Reggio Emilia -pedagogiikan perustuvan lasten osallisuudelle, yhteisöllisyydelle ja välittämiselle; myös vanhemmat ovat tervetulleita osallistumaan päiväkodin arkeen. Miehet lukemaan lapsille -kampanja ja isäinpäivän läheisyys liittyvät luontevasti päiväkodin ja koulun toiminta-ajatukseen.

Tämä aamu huipentui hieman erilaiseen tarinatuokioon: eskarilaisen Lumo-pojan isä, muusikko ja musiikin lehtori Jari Levy tuli kertomaan tarinoita lapsille laulun ja soiton keinoin. Koskettavan ja riemukkaan laulun jälkeen lapset piirittivät Jarin ja kiittelivät hyvästä esityksestä. Lasten mielestä tällaista saisi olla enemmänkin. Myös Jari kiittelee kokemusta: "Tämä oli hieno kokemus. En ole paljoa esiintynyt lapsille aikaisemmin. Heidän innostuksensa ja palautteensa on välitöntä. Tämä oli koskettava ja mieleenpainuva tilanne puolin ja toisin."

Jari kertoo saaneensa idean hieman erilaisesta tavasta lähestyä lukuteemaa kuultuaan kampanjasta. Myös laulun kautta voi kertoa tarinoita ja musiikin avulla välittyy helposti myös tunnetiloja, joita ei välttämättä pelkällä tekstillä tavoita.

Tämä oli koskettava ja mieleenpainuva
tilanne puolin ja toisin

Luku- ja lauluintoa Taikatahdin lapsissa riittää: haastattelemistani lapsista kaikki olivat ahkeria lukijoita ja laulajia. Lempimuusikoksi äänestettiin Cheek, joka voitti Robinin äänin 7-1. Lempilukemista olivat Harry Potterit ja Aku Ankat, mutta myös muita kirjoja kotona luettiin. Lapset kertoivat, että vanhemmat lukevat heille iltasatuja kotona. Jari Levyn perheessä tarinat elävät useimmiten laulujen muodossa. Isänsä tavoin myös Lumo on opetellut laulujen tekemistä.

Ryhmä lapsia innostui saman tien viemään kampanjaa eteenpäin; alta aikayksikön lapset taiteilivat julisteita seinälle, joissa he esittävät toiveen, että isät ja äidit tai muutkin aikuiset tulisivat useammin lukemaan tai laulamaan heidän kanssaan. Liisa Lohilahti antoi tukensa lasten ajatukselle. Taikatahdissa nähdään ja kuullaan lukevia ja laulavia isiä, äitejä, mummoja ja vaareja myös jatkossa.

Teksti: Sari Manninen
Lisätietoja: sari.manninen (at) vanhempainliitto.fi

Kuvalinkki

Kiedo meidät tarinaan

Innosta lapsi ja nuori lukemaan - vinkkejä vanhemmille (pdf)

Haasten vastaanottaneiden päiväkotien ja koulujen kesken arvottiin 10 kirjapakettia.

Onni suosi seuraavia päiväkoteja ja kouluja:

• Myllymäen koulu, Lappeenranta
  • Liikuntapäiväkoti Vauhti, Tuusula