Turvallista matkaa

Vanhempainyhdistykset voivat koulun kumppaneina olla mukana luomassa koulun yhteisiä liikenneturvallisuussääntöjä ja kasvattaa lapsia ja nuoria turvalliseen liikennekäyttäytymiseen.

Turvallinen koulutie

Koulumatka näyttää erilaiselta valoisana elokuun päivänä ja pimeänä marraskuun aamuna.  Tietyöt ja rakennustyömaat saattavat lisätä vaaratekijöitä koululaisen taipaleelle. Lapsi saattaa kulkea kouluun eri reittiä kuin vanhemmat kuvittelevat. Yksi tapa selvittää miltä koulutie lapsista näyttää, on piirtää siitä lapsen kanssa kartta.  Karttaan lapset voivat merkitä vaaralliset ja hankalat paikat.

Pyöräilykortti

Vanhempainyhdistys voi yhteistyössä paikallisen poliisin ja koulun kanssa järjestää pyöräilyajokokeen tai turvallisen mopoilun kurssin koulun oppilaille.

Pyörän- tai mopon huolto -päivä

Vanhempainyhdistys voi järjestää pyörän- ja mopon huoltoon liittyviä tapahtumia yhdessä paikallisten toimijoiden tai yritysten kanssa.

Liikennesääntökisat, liikennetuvallisuuspäivä

Vanhempainyhdistys voi järjestää oppilaille liikennesääntöihin ja liikenneturvallisuuteen liittyviä tietokilpailuja.

Heijastinkampanja

Järjestetään kilpailu oppilaille siitä, kuka näkyy parhaiten pimeässä.

Liikennemessut

Perehdytään eri pisteissä liikenneturvallisuuteen liittyviin asioihin kuten liikennemerkkeihin, mopolla ajamiseen, kypärän käyttöön jne.

Turvaliivit koululaisille

Vanhempainyhdistys voi hankkia pienille koululaisille turvaliivit. Yhteistyökumppaneiksi voi etsiä paikallisia ammattiautoilijoita tai yrityksiä.

Vanhemmat päivystämään turvallisuutta syksyn ensimmäisinä koulupäivinä

Vanhempainyhdistys voi osallistua kouluvuoden alkaessa suojatiepäivystykseen.

Kouluympäristön liikenneturvallisuuden kartoitus

Vanhempainyhdistys voi yhdessä oppilaiden ja koulun kanssa tutkia koulupihan ja -ympäristön liikenneturvallisuutta, kartoittaa vaaranpaikat ja tehdä aloitteita sen parantamiseksi.