Päihteet ja energiajuomat

Suomen Vanhempainliitto tukee eri muodoin päihteetöntä lapsuutta ja nuoruutta. Myös vanhempainyhdistykset voivat omassa toiminnassaan ottaa esille alkoholiin, tupakkaan, nuuskaan ja huumeisiin liittyviä asioita ja olla mukana luomassa jälkipolvelleen päihteettömämpää ja terveempää lapsuutta ja nuoruutta.

Mielikuvamainonta ja lapsiin kohdistuva markkinointi - vanhempien oikeudet vastaan markkinoiden valta

Aikuisten tehtävä on suojella lasta paitsi haitallisilta tuotteilta, myös harhaanjohtavalta mainonnalta ja markkinoinnilta.Vanhemmilla on oikeus päättää lapsen ostoksista ja mahdollisuus vaikuttaa siihen, minkälaisen markkinoinnin kohteeksi heidän lapsensa joutuvat.

Alkoholimainonnan rajoitukset tulivat voimaan 2015

Alkoholimainontaa rajoitetaan lasten ja nuorten suojelemiseksi. Tarkoituksena on vähentää niitä tilanteita, joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle, esimerkiksi pysäkeillä tai liikennevälineissä. Alkoholin markkinointi kilpailuissa tai kuluttajien kuvien, tekstien ja videoiden käyttäminen esim. alkoholimerkkien facebook-sivuilla ei ole enää lainmukaista. Väkevien alkoholijuomien mainonnan osalta laki on tullut voimaan 1.4.2014 ja mietojen alkoholijuomien mainonnan osalta 1.1.2015. Elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille voit lukea lisää täältä.

Energiajuomat ovat haitallisia lapsille ja nuorille

Energiajuomat ja niiden sisältämä kofeiini vaikuttavat lapsen ja nuoren hyvinvointiin, päivärytmiin, unen laatuun ja terveelliseen ruokailuun. Moni nuori korvaa aterian energiajuomilla. Siemailutyyppinen nauttiminen aiheuttaa lisäksi hampaiden reikiintymistä ja eroosiota. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittaa vähittäiskauppiaita pidättäytymään energiajuomien myynnistä alle 15-vuotiaille lapsille.

THL:n blogi: Ei energiajuomia koululaisille