Energiajuomat ei sovi lapsille

Kofeiini ei ole aivan harmiton virkistäjä, sillä lasten ja nuorten elimistö reagoi kofeiiniin aikuisia voimakkaammin. Huolestuttavaa on, että osa nuorista ja lapsista käyttää juomia isoja määriä tai jopa päivittäin. Lue lisää THL sivuilta .

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittaa, että vähittäiskauppiaat rajoittaisivat energiajuomien myynnin yli 15-vuotiaille

Pohjoismaisessa riskitutkimuksessa todetaan viidenneksen murrosikäisistä altistuvan kofeiinimäärälle, joka voi aiheuttaa ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä sekä lisätä vieroitusoireiden riskiä. Projektiryhmä pitää lasten nykyistä kofeiinin altistustasoa  huolestuttava. Lue lisää täältä

Tietopaketti energiajuomista

Esite: Energiajuomat eivät sovi lapsille

Vastuulliset kauppiaat

Vastuu lasten ja nuorten hyvinvoinnista on kaikkien yhteiskunnassa toimivien aikuisten yhteinen. Myös kaupallisten toimijoiden. Vanhempainliitto kannustaa kauppiaita kantamaan yhteiskuntavastuuta asettamalla rajoituksia energiajuomien myyntiin.

Vanhempainyhdistykset voivat omalla alueellaan tukea kaupallisten toimijoiden hyvinvointityötä myöntämällä diplomin kauppiaasta, myymälästä tai myyntipisteestä, joka on laatinut energiajuomien myyntirajoituksia koskevia sääntöjä.

Vanhempainliitto ei enää ylläpidä listaa vastuullisista kauppiaista omilla verkkosivuillaan. Sivun oikeasta reunasta voit lukea hienoja kertomuksia siitä, miten vanhemmat ovat omalla aktiivisuudellaan saaneet kauppiaat mukaan hyvinvointityöhön.

Vanhemmat, koulu ja kunta kampanjoivat Inkoossa

MEvy ry, Merituulen koulun vanhempainyhdistys, Kyrkfjärdens hem och skola, Almus r.f, sivistysjohtaja Merja Olkinuora,Kyrkfjärdens skolans personal, Merituulen koulun henkilökunta,Västankvarns skolas personal, Degerby skolas personal, Jonna kouluterveydenhoitaja Karlsson-Bergman, johtava lääkäri Helge Heinonen, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Inkoon yhdistys ry ja Folkhälsan i Ingå rf vetoavat inkoolaisiin kauppiaisiin energiajuomien  myynnin 15-vuoden ikärajasta.

Nurmeksessa kaikki kauppiaat mukana

Kaikki Nurmeksen kauppiaat, jotka myyvät energiajuomia ovat mukana sopimuksessa, jonka mukaan juomaa ei myydä alle 18-vuotiaille.

Limingan vanhemmat ry ja alueen kauppiaat yhteistuumin lasten terveyden puolesta

Limingassa vanhemmat ja 16 vastuullista kauppiasta tekivät yhdessä stopin lasten energiajuomien käytölle rajoittamalla myyntiä.

Esimerkillistä toimintaa Kiuruveden vanhempainyhdistys KiVat ry:ltä

KIVAT on neuvotellut kahdeksan kiuruvetisen kauppaliikkeen kanssa, että niistä ei enää myydä energiajuomia alle 15-vuotialle.

Vehmersalmen kauppiaat näyttävät esimerkkiä

Vastuulliset kauppiaat osallistuvat koulun vanhempainyhdistyksen kampanjaan ja rajoittavat vuoden 2015 energiajuomien myyntiä lapsille.

Torniossa vanhemmat, koulu ja päättäjät yhteisellä asialla

Tornion koulutuslautakunta on kehoittaa kauppiaita, kouluja, seurakuntaa ja nuorisotyöntekijöitä rajoittamaan energiajuomien käytön alle 16-vuotiailta.Ja samalla haastetaan Haaparannan kauppiaat mukaan. Asiassa aloitteellisina ovat olleet Tornion vanhempainyhdistykset.

Pyhäjoen yrittäjät mukana kantamassa vastuuta

Kunnan kauppiaat yhdessä Saaren koulun vanhempainyhdistyksen ja muiden toimijoiden kanssa kantavat huolta lasten lisääntyneestä energiajuomien käytöstä. kesäkuussa 2013 solmitulla sopimuksella kauppiaat ovat rajoittaneet energiajuomien myyntiä alle 16-vuotiaille.

Kärsämäellä loppui energiajuomien myynti alle 16-vuotiaille

Frosteruksen yhtenäiskoulun vanhempainyhdistys ja muut alueen toimijat sopivat kaikkien alueen kauppiaiden kanssa myynnin rajoittamisesta alle 16-vuotiaille.

Lapinlahdella tempaistiin!

Lapinlahden kunnan alueen vanhempainyhdistykset ja koulut haastoivat alueen kauppiaat mukaan energiajuomien myyntirajoituskampanjaan. Kampanjan seurauksena 13 myymälää sitoutui asettamaan energiajuomille 15-vuoden ikärajan.

Mukana Lapinlahden kampanjassa olivat Alapitkän vanhempainyhdistys ry, Nerkoon koulun vanhempainyhdistys ry, Lapinlahden Matin ja Liisan koulun vanhempainyhdistys ry, Martikkalan koulun vanhempainyhdistys sekä Lapinlahden kunnan peruskoulut.

Saiturinpörssi haastaa kaikki pääkaupunkiseudulla energiajuomia myyvät kauppiaat mukaan ikärajakampanjaan

Kaikissa Saiturinpörssi -myymälöissä asetettiin energiajuomille K-16 ikäraja 12.11.2012. Saiturinpörssi haluaa kampanjallaan tukea Suomen Vanhempainliiton kampanjaa, jossa energiajuomien myyntiä lapsille ja nuorille halutaan rajoittaa.

Pirkanmaalaiset vanhempainyhdistykset myönsivät diplomin vastuullisille kauppiaille!

Energiajuoma-diplomi

Iin kunnan huikea tarina: Energiajuomia ei myydä alle 16-vuotiaille enää lainkaan 1.11.2012 alkaen

Lue tarina