Joukkovoimalla lasten hyvinvoinnin puolesta!

Vanhempainliitto tukee tuoretta Myyntikielto energiajuomille alle 16-vuotiaille -kansalaisaloitetta. Haastamme kaikki vanhempainyhdistykset mukaan!

TOIMI NÄIN:

Allekirjoita kansalaisaloite. Lähetä viesti kansalaisaloitteesta eteenpäin omissa verkostoissasi. Tulosta mieleisesi kampanjakuva päiväkodin, koulun, oppilaitoksen tai esimerkiksi liikuntatilan seinään. Ota viesti mukaan järjestämääsi tapahtumaan ja kannusta kaikkia aikuisia allekirjoittamaan aloite.

Aloite on kätevin allekirjoittaa sähköisesti kansalaisaloite.fi -palvelussa.
Tarvittaessa voit tulostaa, täyttää, allekirjoittaa ja lähettää kannatusilmoituksen myös aloitteen liitteenä olevalla paperiversiolla.

Aloite on pantu vireille 2018 huhtikuussa. 16.10.2018 mennessä tarvitaan 50 000 allekirjoitusta, jotta aloite etenee eduskunnan käsittelyyn.

Tehdään yhdessä teko, joka keventää vanhempien huolta ja tukee lasten ja nuorten hyvinvointia!

Tulosta kampanjakuva 1

Tulosta kampanjakuva 2

Lataa somekuva 1

Lataa somekuva 2

Markkinointia lasten hyvinvoinnin kustannuksella

Energiajuomien mainontaan liittyvät mielikuvat kestävyydestä, jaksamisesta, suorituskyvystä, voimasta ja lisäenergiasta. Juomat ovat kuitenkin verrattavissa tavallisiin virvoitusjuomiin kofeiinia lukuun ottamatta, eivätkä ne sisällä mitään lapsen suorituskykyä edistävää.

Kofeiini ei ole aivan harmiton virkistäjä, sillä lasten ja nuorten elimistö reagoi kofeiiniin aikuisia voimakkaammin. Energiajuomat uhkaavat myös mm. lasten hammasterveyttä, painonhallintaa, unirytmiä ja keskittymiskykyä. Moni nuori korvaa tärkeitä päivittäisiä aterioita, kuten aamiaisen tai koululounaan energiajuomilla.

Palkitse vastuullinen kauppias

Tunnistatko myymälän tai kauppiaan, joka on rajoittanut energiajuomien myyntiä lapsiille ja nuorille? Palkitse kauppias diplomilla!

Lue lisää aiheesta ENERGIAJUOMAT