Selaa arkistoa

Melody Karvonen, 18.04.2018

Ihmeellinen vanhempainilta

Olin kutsuttu luennoitsijaksi erään suuren koulun vanhempainiltaan, joka oli järjestetty erityisesti maahan muuttaneille vanhemmille. Minulle oli ilmoitettu, että tilaisuus alkaa klo 18.30. Tapani mukaan saavuin paikalle noin 15 minuuttia etuajassa. Koulun pääoven edessä yllätyksekseni huomasin, että oveen oli laitettu lappu jossa luki, että vanhempainilta alkaakin klo 17.30.

Tarkkana ja täsmällisenä ihmisenä hätäännyin, juoksin kiireesti koulun käytäviä pitkin ja menin ruokasaliin, jossa tilaisuuden piti olla. Paikalla oli vain muutamia vanhempia, ja rehtori. Kysyin heti rehtorilta, josko vanhempainillan aloitusaikaa olisi aikaistettu tunnilla? Rehtori vastasi hymyillen: "Ei! Sinä olet tullut ihan oikeaan aikaan. Yhteinen tilaisuus alkaa klo 18.30, mutta vanhempia on kutsuttu aikaisemmin, jotta eri kieliryhmät, kukin eri luokkahuoneessa voivat ensin tutustua ja opetella Wilman käyttöä opettajan ja tulkkien avulla ja vasta sen jälkeen siirtyä yhteiseen tilaisuuteen."

Helpottuneena otin kuposellisen kahvin ja istahdin alas. Vähitellen vanhemmat siirtyivät yhteiseen tilaan. Heitä oli useita kymmeniä ja lisäksi paikalla oli toistakymmentä tulkkia.

Vanhempainillan ohjelma oli seuraavanlainen:

1. KIELIRYHMÄKOHTAINEN OPPIMISTUOKIO
• Wilman käytön opettelua ja käytännön harjoittelua

2. YHTEINEN TILAISUUS
• rehtorin tervetuliaissanat

• vanhempainyhdistyksen puheenjohtajan puheenvuoro: esiteltiin vanhempainyhdistyksen toimintaa ja toivottiin maahan muuttaneet vanhemmat tervetulleiksi mukaan vanhempaintoimintaan

• lähinuorisotalon työntekijän puheenvuoro: kerrottiin nuorisotalon toiminnasta ja toivotettiin nuoret tervetulleiksi mukaan

• illan luento, jossa tarkoitukseni oli antaa vanhemmille eväitä seuraavista asioista:

- sopeutuminen suomalaiseen kulttuuriympäristöön

- kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeys

- vanhempien roolin merkitys lastensa koulupolun tukemisessa

• koulun valmentavien luokkien ja S2-opettajien esittäytyminen

Koko illan aikana oli tarjolla kahvia, teetä, pullaa ja keksiä.

Vanhemmat vaikuttivat olevaan hyvin kiinnostuneita ja esittivät kysymyksiä luentoni aikana ja sen jälkeen. Vuorovaikutusta helpotti se, että vanhemmat saivat kommunikoida tulkin välityksellä omalla kielellään. Vielä illan lopussa, kun väki oli lähdössä kotiin, eri puolilla salia oli vanhempia juttelemassa ja esittämässä kysymyksiä opettajille ja minulle. Vilkasta pulinaa riitti ohjelman päättymisen jälkeenkin, eikä vanhemmilla näyttänyt olevaan kiireettä kotiin.

Vanhempainiltaa seuraavana päivänä sain koulun S2-opettajalta sähköpostiviestin, jossa hän kiitti ja sanoi:

"Esityksestäsi jäi hyvä mieli koko illaksi. Juuri tällaista ihanaa, lämmintä, toisia arvostavaa ja erilaisuutta hyväksyvää viestiä tarvitsemme enemmän kuin koskaan. Toivoisin, että kaikki vanhemmat ja opettajat saisivat kuulla esityksesi. Maailma olisi varmasti parempi paikka sen jälkeen."

Minusta kyse ei ollut pelkästään omasta esityksestäni. Opettajan sanat paljastavat hänen omaa "lämmintä, toisia arvostavaa ja erilaisuutta hyväksyvää" asennetta. Tällaisella asenteella tämä vanhempainilta oli järjestetty ja se huokui illan tunnelmassa. Hyvän asenteen lisäksi koulu oli huomioinut maahan muuttaneet vanhemmat tarvelähtöisesti ja oli huolella järjestänyt heille monipuolisen ja hyödyllisen vanhempainillan.

Lisää tällaisia vanhempainiltoja, kiitos!

Melody Karvonen

Melody Karvonen toimii monikulttuurisuuden asiantuntijana Suomen Vanhempainliitossa.