Selaa arkistoa

Leena Herlevi-Valtonen, 21.03.2018

Ihmisiä ja aineksia

Rasismin vastaisen viikon kunniaksi pysähdyin pohtimaan, miten puhumme toinen toisistamme. Päädyin tekemään ehdotuksen, heittämään haasteen ja esittämään joitakin mieleeni nousseita kysymyksiä.

Haastan vanhemmat, rehtorit, opettajat, isät, äidit, lapset, vaimot, miehet, kauppiaat ja kaverit - meidät kaikki pohtimaan, miten kategorisoimme ja roolitamme tiedostaen tai tiedostamatta toinen toisiamme. Ehdotan, että päiväkodit, koulut ja oppilaitokset järjestävät teemasta toiminnallisen vanhempainillan, jossa lapset, opettajat ja vanhemmat yhdessä laativat kunnioittavan puheen kielioppisäännöt. Yhdessä laaditut säännöt sijoitetaan koulun ja päiväkodin ilmoitustauluille, opettajien huoneisiin ja ojennetaan kevätjuhlassa lahjaksi kaikille yhteisön jäsenille. Säännöt palautetaan mieliin ja päivitetään tarvittaessa vuotuisissa tapaamisissa.

Kielioppi-illan kysymyksiä voisivat olla esimerkiksi:

Mitä tarkoittaa oppilasaines? Haluavatko ammattiin opiskelevat olla amiksia? Miksi naisnäyttelijä ei ole näyttelijä, siinä missä mieskin? Mihin ja minkälaiseen ryhmään viittaamme, kun puhumme syrjäytyneistä ja pudokkaista? Keitä ovat "ne", ja keitä olemme "me"? Voiko vanhus olla nuorekas ja elinvoimainen, entä minkä ikäinen on ikäihminen? Eivätkö kaikki lapset ja ihmiset ole erityisiä? Jos kutsut toista värilliseksi, oletko itse väritön? Onko ok kutsua lapsia kakaroiksi ja räkänokiksi, tai puolisoa muijaksi tai äijäksi?

Kenellä on valta päättää, miten sinusta puhutaan?

Katso myös ammattiopisto Luovin haastattelu, jossa järjestötoiminnan asiantuntijamme ja erityslapsen isä Aslak Rantakokko pohtii Jaana Heikkisen kanssa:  kommunikoitko vai kohtaatko?

Leena Herlevi-Valtonen

Kirjoittaja on Suomen Vanhempainliiton viestinnän asiantuntija