Selaa arkistoa

Melody Karvonen, 14.05.2018

Tarmokkaat, ihanat äidit – sanoista tekoihin

Erään päiväkodin vanhempainyhdistyksen hallituksen jäsen otti yhteyttä ja pyysi minua yhdistyksen kokoukseen konsultoimaan heitä. Kyseessä oli päiväkoti, jossa on runsaasti maahan muuttaneita perheitä.

Vanhempainyhdistyksen pohdinnoissa oli noussut esiin kysymys; miten maahan muuttaneita vanhempia voisi enemmän osallistaa, kutsua heitä mukaan toimintaan ja kuinka edistää yhteisöllisyyden tunnetta päiväkodissa.

Minulla oli todella kiireinen jakso työssäni ja vielä pitkä loma edessä, joten kaikista yrityksistä ja huolimatta, emme löytäneet yhteistä aikaa, jolloin olisin voinut tavata yhdistyksen hallituksen jäseniä kokouksen yhteydessä. Tahtotila asioiden eteenpäin viemiselle oli kuitenkin niin suuri, että päädyimme tapaamaan puheenjohtajan kotona, jossa olisi läsnä vain kaksi hallituksen jäsenistä.

Kuvitelkaa kahta kiireistä, työssä käyvää nuorta äitiä, jotka arkipäivänä töiden jälkeen hakevat lapsensa päiväkodista, ja tulevat, toinen omaan kotiinsa ja toinen kahden pikkulasten kanssa pyöräillen tämän kotiin.

Saavun paikalle sovitusti klo 16.15. Iloinen ja reipas nuori äiti kolmevuotiaan tyttönsä kanssa ottavat minut kauniisti vastaan. Kohta seuraamme liittyy toinen iloinen ja reipas nuori äiti 5- ja 2-vuotiaiden poikiensa kanssa. Tulee ilmi, että tämä on hänen ensimmäinen käyntinsä tähän kotiin.

Aloitamme keskustelun heti. Välillä perheen emäntä huolehtii lasten syömisestä, tuo heille leluja, pelejä ja isommalle lapselle piirustuspaperia ja kyniä. Ilma on lämmin, joten hän huolehtii myös meistä aikuisista tarjoamalla kylmää, maukasta mehua. Lapset juoksevat ympäriinsä ja leikkivät. Samalla me keskustelemme. Äidit esittävät perustavaa laatua olevia tarkkoja kysymyksiä ja minä yritän konsultoida ja kykyjeni mukaan vastata. Toinen äiti naputtaa tietokoneensa näppäimiä ja kirjoittaa kaikki ajatukset talteen. Keskustelimme puolitoista tuntia. Äidit vaikuttivat tyytyväisiltä, ja kertoivat saaneensa paljon ajatuksia. Sovimme, että kun ensi keväälle kehitteillä olevaa päiväkodin festaria suunnitellaan, he ottavat minuun yhteyttä uudelleen.

Äitejä kiinnosti aidosti yhteistyö maahan muuttaneiden vanhempien kanssa ja heidän ottaminen mukaan päiväkodin vanhempaintoimintaan. Kysymykset koskivat lähinnä sitä, kuinka lähestyä vanhempia kulttuurisensitiivisesti, kutsua heitä, olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan ja järjestää tapahtumia, jotka oikeasti ovat kutsuvia kaikenlaisille perheille, taustakulttuureja kunnioittaen ja huomioon ottaen.

Niin iloinen oli tunteeni, kun lähdin tapaamisesta pois. Näitä ihania, tarmokkaita äitejä ihaillen ajattelin itsekseni:

Miten kauniiksi, värikkääksi ja hedelmälliseksi puutarhaksi tämä meidän ihmisten maailma muuttuisi, jos kaikilla ihmisillä olisi tällainen asenne ja tahtotila, jos kaikilla ihmisillä ja kyvyillä olisi tilaa, jos näkisimme moninaisuuden voimavarana ja rikkautena, jos olisimme rohkeita ja aidosti kiinnostuneita tutustumaan kaikenlaisiin ihmisiin ja toivottamaan kaikki tervetulleiksi.

Melody Karvonen

Melody Karvonen toimii monikulttuurisuuden asiantuntijana Suomen Vanhempainliitossa.