Hae arkistosta

Äitienpäivä 100 vuotta - Suomen Vanhempainliiton Amerikan tuliainen

Kannanotot, Uutiset, Lehdistötiedotteet, 09.05.2018

Äitienpäivä 100 vuotta - Suomen Vanhempainliiton Amerikan tuliainen

Äitienpäivä rantautui Suomeen Kotikasvatus-Yhdistyksen (nyk. Suomen Vanhempainliitto) pääsihteerin Vilho Reiman ehdotuksesta. Idean Reima toi Amerikasta. Suomessa Reima toivoi, että äitienpäiväjuhlassa muistetaan erityisesti kansalaissodassa poikansa tai puolisonsa menettäneitä äitejä. Reiman viesti oli, että myös vihollisen äidillä on äidin sydän. Ensimmäistä äitienpäivää vietettiin Alavieskan kirkonkylän kansakoululla vain pari kuukautta kansalaissodan päättymisen jälkeen, heinäkuussa vuonna 1918.

Suomen Vanhempainliitto pysähtyi tänä vuonna Vilho Reiman ajatuksen äärelle, ja haluaa nostaa keskusteluun myös ne äidit, jotka jäävät helposti juhlahumun, mitaleiden ja kukkaloiston varjoon. Keskuudessamme on paljon äitejä, jotka ovat menettäneet lapsensa, tai joiden mahdollisuudet iloita äitiydestä ja äidinrakkaudesta ovat rajalliset.

Jokainen äiti ja isoäiti ansaitsee lasten piirtämät kortit, valkovuokkokimput, ruusut, kakut ja halaukset. Toisen onni ei ole keneltäkään pois, eikä iloa tule piilottaa, päinvastoin. Mutta tärkeää on myös osata puhua äitiyden haasteista, yksinäisyydestä, pettymyksistä, surusta ja stereotyyppisistä toimintatavoista, joissa usein unohdamme vanhemmuuden monimuotoisuuden. Vanhempainliitto haluaa kannustaa myös päättäjiä astumaan rohkeasti lasten ja perheiden puolelle.

- Lapsi- ja perheystävällinen ajattelu tulisi ulottaa laajasti kaikkeen päätöksentekoon yli hallintorajojen, muistuttaa perheystävällistä Vanhempainliittoa johtava toiminnanjohtaja Ulla Siimes.

- Vanhemmuuden tukeminen ja lapsen oikeuksien huomioiminen auttavat lapsia ja perheitä tässä ja nyt, mutta kestävällä lapsi- ja perhepolitiikalla rakennamme myös huomisen yhteiskuntaa.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Ulla Siimes 040 553 0981, ulla.siimes@vanhempainliitto.fi.

Lue lisää äitienpäivästä

Kuva: Kotikasvatus-Yhdistyksen julkaiseman KOTI-lehden toukokuun numeron kansikuva vuodelta 1955.