Hae arkistosta

Yhdenvertainen, yhteisöllinen ja terveellinen koulu yhteistyöllä

Uutiset, Lehdistötiedotteet, Yhdistystoiminta, 24.01.2018

Suomen Vanhempainliitto nostaa vuotuisessa opetus- ja kasvatusalan suurtapahtumassa Educassa tänä vuonna esiin kolme tärkeää teemaa: oppilaan osallisuus, yhteistyö oppilaan vanhempien kanssa sekä sisäilmaongelmat. Vanhempainliiton tavoitteena on tarjota ratkaisukeskeistä tukea ja ideoita opetusalan ammattilaisten tärkeälle työlle.

KESY- Kehityskeskustelu symbolein
Perjantai 26.1.klo 16.30-17.15, Taito-lava

Oppilaan osallisuus tulee varmistaa häntä koskevissa kehitys-, arviointi- ja moniammatillisissa keskusteluissa kouluissa. Tähän tarpeeseen olemme kehittäneet symbolipohjaisen KESY- pelin ja lapsilähtöistä kommunikaatiota tukevan toimintamallin, joka pohjautuu myönteiseen tunnistamiseen ja positiiviseen pedagogiikkaan. KESY-peliä voidaan pelata yhdessä lapsen kanssa kortein tai sähköisellä alustalla. Kesy-peliä esittelevät Educassa: Anu Uusikylä, luokanopettaja, tohtorikoulutettava Martinniemen koulu ja Oulun yliopisto, KT Sari Haapakangas, erityiskasvatuksen asiantuntija, Suomen Vanhempainliiton Epeli -hanke, Leea Paija, ohjauspalvelujen päällikkö, Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Ruskis.

Vanhemmat osallisiksi - miten se tehdään?
Lauantai 27.1. klo 12.00-12.45 Tieto-lava

Kodin ja koulun yhteistyö sekä vanhempien osallisuus on kirjattu yhä vahvemmin perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Mutta mitä toimiva yhteistyö tarkoittaa arjessa, kuinka hyvää yhteistyötä vanhempien kanssa tehdään? Paneelikeskustelussa ovat mukana rehtori Tuija Kainu Mäntykankaan koulusta, organisaatiovalmentaja Pekka Lavila Soihtupuiston Isät, päiväkodinjohtaja Kiti Hakkola sekä kouluikäisten lasten isä Tuomas Pensala. Keskustelua johdattelevat toiminnanjohtaja Ulla Siimes ja erityisasiantuntija Tuija Metso Suomen Vanhempainliitosta.

Sisäilmaongelmat - miten kohti ratkaisuja?
Lauantai 27.1. klo 13.30-14.15 Tahto-lava

Esityksessä käydään läpi päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmien kirjo. Miksi yksi oireilee ja toinen ei? Miten sisäilmaongelmiin pitäisi vaikuttaa? Miten päiväkotien ja koulujen johto ja vanhemmat voivat yhdessä hakea ratkaisuja ongelmiin? Puhujina sisäilma-asiantuntija Mervi Ahola, Sisäilmayhdistys, toiminnanjohtaja Ulla Siimes, Suomen Vanhempainliitto sekä rehtori Päivi Harjula, Jousenkaaren koulu, Espoo.

Vanhempainliiton löydät Helsingin Messukeskuksessa järjestettävässä Educa-tapahtumassa 26.-27.1.2018 osastolta 6 H 80.

Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Ulla Siimes, puh. 040 553 0981