Vanhemmat jälki-istunnossa

Yläkouluikäisten nuorten vanhemmat on kutsuttu perjantai-iltana koululle jälki-istuntoon. Poissa saa olla vain lapsen allekirjoittamalla lupalapulla. Lopuksi tanssitaan hitaita. Mitä ihmettä on oikein tekeillä?

TEKSTI: Merja Korhonen
KUVAT: Jp Lonka

Vanhempia saapuu hiljalleen espoolaisen Mankkaan koulun musiikkiluokkaan. Kutsusta on saanut hieman ennakkotietoa siitä, mitä jälki-istunnolta on odotettavissa, joten vanhemmat saapuvat paikalle hymyssä suin. Pimeä musiikkiluokka valaistaan kynttilöillä, joita sytytetään kemiantunneilla käytettäviin maljoihin. Luokan nurkassa on bändin soittimet valmiina iltaa varten. Osallistujilla on mukanaan syötävää ja juotavaa yhteiseen pöytään, tarjoilut on sovittu etukäteen Moodlen kautta.

Mankkaan koulussa on matemaattis-luonnontieteellinen (MaLu) -painotus ja paikalla on painotuslinjalla opiskelevien 7-9 -luokkalaisten vanhemmat. Matematiikan ja kemian opettaja Johannes Aaltonen avaa illan lyhyellä tervehdyksellä, joka hauskuudellaan virittää vanhemmat rentoon tunnelmaan.

Johannes kertoo, että ajatus tämän tyyppisen vanhempainillan järjestämiseen tuli muutama vuosi sitten vanhemmilta. He ehdottivat, että joskus voisi tavata vähän rennommissa merkeissä.

– Samaan aikaan oli tuttavien kanssa puhetta siitä, että vanhemmat pitäisi laittaa jälki-istuntoon, eikä heidän lapsia. Tämä ilta on hyvä yhdistelmä vanhempien toivetta ja hyvällä huumorilla höystetty ajatus vanhempien jälki-istunnosta.

Johannes on myös mies illan aikana soittavan bändin takana. Bändissä soittaa opettajan lisäksi kolme vanhempaa. Kokoonpano elää, uudet soittotaitoiset vanhemmat pääsevät mukaan. Illan aikanakin tarjotaan mahdollisuutta mennä soittamaan perkussioita.

– Minulla opettajana ei ollut täällä Helsingin alueella bändiä, missä soittaa, Johannes valaisee bändin syntyhistoriasta. – Olin aikaisemmin soittanut toisella paikkakunnalla. Huomasin, että MaLu-linjan oppilaissa on paljon muusikoita, joten ajattelin, että täytyyhän vanhemmissakin olla. Laitoin kyselyn menemään ja sieltähän saatiin saman tien bändi kasaan. Keikkoja meillä on vuodessa ainakin yksi!

Erilainen ilta syntyy tarpeesta

Puhe kääntyy perinteisiin vanhempainiltoihin. Kuin yhdestä suusta Johannes sekä fysiikan ja matematiikan opettaja Sami Niemonen toteavat, että luontevaa vuorovaikutusta ei saada aikaiseksi niin, että vanhemmat istuvat pulpeteissa kuuntelemassa opettajaa. Perinteinen vanhempainilta saattaa olla tuskaa sekä vanhemmille että opettajille.

– Painotusluokilla opetusmetodi on ihan erilainen ja opettajien itsensä kehittämä. Siksi on tärkeää, että saamme palautetta vanhemmilta ja saamme jutella heidän kanssaan, toteaa Sami.

Emme järjestäisi tällaista iltaa, jos se ei olisi kivaa myös opettajille.

Vanhempien jälki-istunnon aikana ehditään jutella. Tavallisessa vanhempainillassa kukaan ei kysy julkisesti pulpetissa istuessaan juuri mitään. Sitten vanhemmat jäävät illan jälkeen jonottamaan ja juttelemaan. Täällä ei tarvitse jonottaa, ja jokainen ehtii halutessaan keskustella opettajan kanssa.

Bandi

Bändissä soittaa opettajan lisäksi kolme vanhempaa.Uudet soittajat ovat aina tervetulleita.

Opettajan pitää uskaltaa heittäytyä

Vanhemmat eivät tutustu yläkoulun aikana helposti toisiinsa, jos järjestetään vain perinteisiä vanhempainiltoja. Jälki-istunnossa vanhemmilla on mahdollisuus tutustua myös paikalla oleviin opettajiin paremmin. Rennompi vanhempainilta edellyttää, että opettaja uskaltaa heittäytyä, mutta sitä Sami ja Johannes kokevat tekevänsä muutenkin. Rento tunnelma voi johtaa myös rohkeampiin keskustelun avauksiin.

– Emme järjestäisi tällaista iltaa, jos se ei olisi kivaa myös meille opettajille.

Musiikkiluokassa vallitsee iloinen puheensorina, vanhemmat kuuntelevat bändiä ja moni tanssii. Kahdeksasluokkalaisen oppilaan vanhemmat Marjukka ja Janne kertovat, että ovat toista kertaa tämän tyyppisessä vanhempainillassa.

Poissaoloon tarvitaan lapsen lupa

– Vuosi sitten tuli ensimmäisen kerran kutsu jälki-istuntoon. Kutsussa kerrottiin, että poissa saa olla vain lapsen allekirjoittamalla lupalapulla. Mitään agendaa ei ole, tutustumme ja hengailemme täällä tämän illan.Täällä tulee verkostoiduttua ja juteltua toisten vanhempien kanssa. Tutustumme ihan eri tavalla kuin tavallisessa vanhempainillassa.

Bändi soittaa hyvin, ja jopa Paranoidin. Ilta huipentuu viimeiseen hitaaseen, moni vanhemmista siirtyy ajatuksissaan omien yläkouluvuosien discoihin.

Illan jälkeen vanhempien sähköposteihin kilahti vielä viesti hyväksyttävästi suoritetusta jälki-istunnosta.

Tanssia

Vanhemmat pistävät jalalla koreasti. Omien kouluaikojen discot muistuu mieleen.