Selaa arkistoa

Marika Karhunpesä, 29.05.2017

Torstaitreffit - kodin ja koulun yhteistyö Jukolan koulussa Hämeenlinnassa

Kuva: Ville-Matti Vilkka

Jukolan koulussa on jo usean vuoden ajan järjestetty Torstaitreffejä. Torstaitreffit on koko koulun yhteinen, toiminnallinen vanhempainilta, johon oppilaiden ja vanhempien lisäksi ovat tervetulleita myös muut perheenjäsenet tai oppilaalle tärkeät aikuiset. Torstaitreffit alkoi vuonna 2011 osana Kylä kaupungissa -hanketta, jonka tarkoituksena oli konkreettisella tavalla kehittää lasten ja nuorten palveluja asukas- ja asiakaslähtöisesti. Tavoitteena oli myös luoda pysyviä toimintatapoja, ja tässä Torstaitreffit on onnistunut hyvin: pilottihankkeesta se on vakiintunut pysyväksi käytännöksi Jukolan koulussa.

Torstaitreffit järjestetään nykyisin viidestä kuuteen kertaan lukuvuodessa, ja jokaisella treffi-illalla on oma teemansa. Monet tämän lukuvuoden teemoista ovat jollakin tavalla liittyneet uuteen opetussuunnitelmaan. Luonto ja vesi -teemaillassa kuljettiin metsässä ja saatiin tietoa metsäpolun luontokohteista QR-koodien avulla. Metsäpolun QR-koodit ovat nyt pysyvästi metsässä kaikkien käytettävissä. Digiloikka-illassa tutustuttiin koulun digivälineistöön ja keskusteltiin ajankohtaisesta aiheesta koulun rehtorin ja opettajien kanssa. Torstaitreffien kansainvälinen keittiö teemaillassa taas maisteltiin eri maiden ruokia. Jukolan koulun oppilaista yli viidesosa on maahanmuuttajataustaisia, ja teemaillassa olikin tarjolla monenlaisia ruokia eri puolilta maailmaa. Lukuvuoden viimeiset Torstaitreffit on perinteisesti ollut hyvin suosituksi muodostunut pihatapahtuma, jossa ovat yleensä paikalla myös palokunta, ambulanssi ja poliisi.

Päävastuu Torstaitreffien suunnittelusta ja toteutuksesta on Jukolan koulun vanhempainyhdistyksellä, jonka hallituksessa on aina myös koulun edustaja. Torstaitreffien tavoitteena on vahvistaa sekä vanhempien keskinäistä, että vanhempien ja opettajien välistä yhteistyötä ja tarjota luonteva tilaisuus toisiin tutustumiselle. Tavoitteena on myös yhteishengen syventäminen koko koulussa ja yhteisöllisyyden tunteen lisääminen Jukolan alueella.

Torstaitreffien kahvituksesta huolehtii pari luokkaa kerrallaan. Myös oppilaat ovat mukana illan kahvilatoiminnassa ja oppivat samalla vastuun ottamista. Kevään viimeisten Torstaitreffien kahvituksessa ovat perinteisesti olleet mukana myös eskarit perheineen, jotta koulun väki ja vanhempainyhdistyksen toiminta tulevat heille tutuiksi jo ennen koulun aloittamista. Kahvitusten tuotto käytetään koulun oppilaiden hyväksi, muun muassa välituntivälineisiin ja stipendeihin.

Alun perin Torstaitreffit järjestettiin aina torstaisin, mistä myös tapahtuman nimi juontaa juurensa. Viime aikoina Torstaitreffi-ilta ei kuitenkaan ole välttämättä ollut enää torstai, ja siksi nimi onkin nyt vaihtumassa Jukolan treffeiksi. Hyväksi havaittu ja paljon positiivista palautetta saanut toiminta kuitenkin säilyy ennallaan vaikka nimi vaihtuukin.

Marika Karhunpesä

Kirjoittaja on Jukolan koulun vanhempainyhdistyksen hallituksen jäsen. Kirjoitushetkellä hän toimii Jukolan koulussa myös S2-opettajana.