Selaa arkistoa

Nonna Palmunen, 16.06.2016

Miten suoritin peruskoulun sisäilmasairaana?

Monien altistumis- ja sairasteluvuosien jälkeen sain peruskoulun päättötodistuksen samaan aikaan kuin muutkin, 4.6.2016.
Sisäilmaongelmille altistuminen alkoi jo ennen peruskoulua. Olin kahdessa eri päiväkerhossa ja esikoulussa, jotka on myöhemmin suljettu sisäilmaongelmien takia. Vuonna 2007 aloitin peruskoulun ja samoihin aikoihin myös lentopalloharrastuksen.

Tähän mennessä minulla oli ollut usein poskiontelotulehduksia. 4. luokalla aloin sairastella enemmän. Jatkuvaa flunssaa ja pientä kuumeilua oli todella usein. Viimeisinä ala-aste vuosinani koulussa alkoi korjausten tekeminen ja nykyään koulusta on evakuoitu luokkia yläasteelle. Itse siirryin yläasteelle vuonna 2013 ja sairasteluni alkoi pahentua. Jatkuvia oireita oli kurkun käheys, nuha, epänormaali väsymys, pääkipu ja äänen lähteminen. Vakavimmillani kadotin ajantajun ja ihoon tuli punaisia läikkiä.

Kahdeksannella luokalla jouduin vaihtamaan kotitalouden tekniseen työhön, koska kotitalousluokka oli minulle yksi pahimmista. Oireilu ei silti loppunut, ja kahdeksannen luokan tammikuussa tuli iso alamäki. Kurkkuni tuli yhtäkkiä voimakkaasti kipeäksi koulussa, ja sen jälkeen olin todella huonossa kunnossa. Pari viikkoa kului kuumeessa ja alakerran sohvalla nukkuessa, kun voimat eivät riittäneet portaiden nousemiseen omaan huoneeseen. Pari aamua siitä eteenpäin juoksin huulet sinisenä kertomaan äidille, että en saa henkeä. Kurkku oli turvonnut. Lähdimme päivystykseen ja pyörryin odotusaulaan. Sain mehua ja leipää, muuta ei siltä reissulta käteen jäänyt.

Koulunkäynti ja elämä oli todella raskasta. Lentopalloharjoituksiin en voinut keskiviikkoisin mennä, koska ne oli sisäilmaongelmaisessa salissa. Jos menin, en voinut huonon kunnon takia mennä torstaina edes puhtaaseen saliin, koska voimat eivät riittäneet. Viimeinen vuosi peruskoulussa alkoi, ja päätin lopettaa lentopallon. Koulunkäynti ei kuitenkaan lähtenyt nousuun. Ratkaisuja oli keksittävä, ennen kuin terveys romahtaisi täysin.

Äitini alkoi ajamaan asiaa rohkeasti ja nopeasti. Hän otti yhteyttä koululle rehtoriin, terveydenhoitajaan, luokanvalvojaan ja kunnan puolelle tekniseen johtajaan, sivistystoimeen, kiinteistöpäällikköön, kunnanvaltuutettuun ja kunnanjohtajaan. Vihdoin joulukuussa 2015 minulle tehtiin erityisjärjestelyt koulunkäynnissä. Palavereja pidettiin useita - ennen erityisjärjestelyjä ja jokaisen jakson alussa. Palavereissa oli mukana rehtori, luokanvalvoja ja opinto-ohjaaja, minun ja vanhempieni lisäksi. Myöhemmin yhteen palaveriin tuli mukaan sivistystoimenjohtaja ja kiinteistöpäällikkö. Äitini ja koko perheeni oli tukenani ja edistämässä asiaa.

Aloin käydä koulua noin tunnin päivässä liikuntahallin aulassa. Sain siellä tunnin ruotsia, englantia ja matikkaa/fysiikkaa, loput opiskelin itse kotona. Tapasin opinto-ohjaajaa kerran viikossa ja hän piti asiani järjestyksessä. Sovimme hänen kanssaan esimerkiksi koejärjestelyistä. Opo oli luotettava, auttoi minua paljon ja piti asiat hyvässä järjestyksessä. Myös matikan opettaja oli ymmärtäväinen, ja osasi soveltaa opetuksen sen mukaan, että joudun tekemään niin paljon itsenäisesti.

Minulla saattoi mennä tuplasti aikaa tajuta uusia asioita, koska kukaan ei ollut minulle niitä selostamassa.

Itsenäinen opiskelu oli todella raskasta, mutta terveydelle paljon parempaa kuin koulussa käyminen. Opiskelua olisi voinut kehittää esimerkiksi Skype-yhteydellä tunneille tai opettajiin. Sosiaalinen elämä kärsi todella paljon, kun en pystynyt olemaan kavereiden kanssa koulussa. Kaverit eivät myöskään tuntuneet ymmärtävän aluksi tilannettani. Kommentit tulivat parhaimmilta kavereilta "ethän sä edes käy koulua".

Olen silti tyytyväinen vähän ysin alle jäävään keskiarvoon, ja nykyiseen terveydentilaani. Jos olisin jatkanut opiskelua koulun rakennuksissa, olisin paljon sairaampi ja arvosanat olisivat laskeneet.

www.homepakolaiset.fi/ratkaisuja-sisailmasairaille

Nonna Palmunen

Kirjoittaja on valmistunut peruskoulusta keväällä 2016 ja suorittaa parhaillaan sisäilmasairastuneelle nuorelle suunnattua kesätyöjaksoa Homepakolaiset ry:ssä.