Selaa arkistoa

Oili Kaleva, 05.11.2012

Iin kunnassa ei enää myydä energiajuomia alle 16-vuotiaille

Kesän loppuvaiheilla juttelin erään kauppiaan kanssa lasten ja nuorten energiajuomien ostamisesta. Me molemmat olimme suuresti huolestuneita tästä villiintyneestä ostobuumista, josta oli tullut jonkinlainen muoti-ilmiö lapsukaisille. Energiajuomia ostettiin huimia määriä jo menomatkalla kouluun ja sama toistui sitten koulusta palatessa. Lupasin tuolloin kauppiaalle, että minä rupean nyt toimimaan. Kiersin kaikki Iin kunnan kaupat, kioskit, huoltamot, grillit, pizzeriat ja leirintäalueet, ja kysyin kaikkien mielipidettä, että miten suhtautuvat jos laitettaisiin yhdessä rajoitus niin, että Iissä ei myytäisi energiajuomia alle 16-vuotiaille.

Ilmoitin asiasta myös Iin kunnanhallituksen kokouksessa ja asiaa pidettiin tärkeänä ja hyvänä, ja sain luvan toiminnalleni. Kunta lähti hankkeeseen mukaan antamalla tukensa sekä nuorisopuolen työntekijöiden avun.

Niin sitten aloitin kierroksen. Kaikki 24 energiajuomia myyvää liikettä aikoivat lähteä mukaan kampanjaan, jos koko Iin kunnan kaikki elintarvikeliikkeet (kauppiaat/yrittäjät) sitoutuvat tähän 100 prosenttisesti. Oli todella mielenkiintoista keskustella asiasta isojen kauppaketjujen ja yrittäjien kanssa. Lopputulos oli ihanteellinen. Yksikään liike ei vastustanut kampanjaa ja siitä saamme olla tosi hyvillään.

Seuraavaksi lähdin keräämään nimiä sopimuspaperiin ja sain kaikki 24 nimeä kasaan. Lupasin jokaiselle elintarvikeliikkeelle toimittaa yhtenäisen paperin, josta näkevät, että kaikki 24 energiajuomia myyvää tahoa ovat allekirjoittaneet tämän sopimuksen ja lisäksi toisen paperin, josta käy selvästi ilmi se, että Iin kunnan elintarvikeliikkeissä ei myydä energiajuomia alle 16-vuotiaille.
Niinpä Iin kunnassa ei myydä energiajuomia alle 16-vuotiaille 1.11.2012 alkaen.

Olen todella iloinen, että näin sitä yksityinen henkilökin voi saada aikaiseksi vaikka ja mitä kun rupeaa toimimaan. Tietysti tämä on muutaman litran dieseliä nielaissut, hiukan isompia puhelinlaskuja ja tietysti tämä on omaa aikaakin vienyt, mutta hyvällä asialla ollaan.

Kesällä rupesin kotosallakin huolestumaan kun energiajuomatölkkejä alkoi kotiin ilmaantua. Yhdeksäs- ja seitsemäsluokkalaiset poikani ostivat niitä, ja jopa viidesluokkalainenkin poika niitä kotiin kantoi. Tietäähän sen, että kotona tuli jonkin verran sanomista poikien taholta, kun äiti alkoi tätä kampanjaa toteuttaa. Pojat tuumasivat minulle, että "Miksi sinun äiti pitää tähän asiaan sekaantua". Mutta minulla oli vastaus heti valmiina, "Voi lapset ja nuoret, teidän parastahan tässä vain aatellaan".

Oikein hauskaa loppuvuotta kaikille!

Lue lisää aiheesta www.energiajuomatK16.fi.

Oili Kaleva

Kirjoittaja on kuuden lapsen äiti, vanhempainyhdistysaktiivi ja mukana Iin kunnan päätöksenteossa. Ammatiltaan hän on suuhygienisti.