Selaa arkistoa

Blogistiikkaa


Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 Seuraava
Merja Korhonen, 11.10.2017

Kotimentori kulkee rinnalla

Espoossa on ollut nyt vuoden ajan Vanhempainliiton järjestämää kotimentoritoimintaa. Toiminnassa pitempään maassa asuneet maahanmuuttajataustaiset vanhemmat mentoroivat eli opastavat samaan kieliryhmään kuuluvia vanhempia, joilla on esiopetusikäinen tai tällä hetkellä jo ekaluokkalainen lapsi. Toimintaa on järjestetty albaanin-, viron- ja somalinkielisille perheille. Vanhemmilla on tärkeä rooli lapsen kehityksen ja oppimisen tukemisessa. Kun on muuttanut Suomeen toisesta kulttuurista, ei ihan...
Hanna Tiri, 18.08.2017

Arkea ADHD-perheessä

Usein kohtaan äitinä ennakkoluuloja ja väheksyntää ihmisiltä, joille kerron, että perhe-elämäämme ja kouluarkeamme kuormittaa ADHD. Kysymykset siitä, mikä meillä on muka sitten raskaampaa, tulevat usein niin yhtäkkiä, ettei mieleen tule yhtään järkevää konkreettista esimerkkiä. Istahdin alas ihmettelemään, minkälaista arkemme ylipäätään on. Aluksi muutama esimerkki kohtaamistani ennakkoluuloista: "ADHD lapset ovat kovaäänisiä, hyppivät seinille ja tekevät koko ajan jotain kärrynpyöriä!" "Tuntuu...
Leena Herlevi-Valtonen, 05.07.2017

Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain sinistä

On heinäkuun 4. päivä 2017. Saavun loppusuoraa tavoittelevan rakennustyömaan halki kohti B-ovea, jonne rehtori on luvannut tulla minua vastaan. Valtaosa suomalaisista opettajista ja rehtoreista on tähän aikaan vuodesta jo loman vietossa, mutta Riihenmäen uuden yhtenäiskoulun rehtorilla, Saija Hellströmillä, on vielä kädet täynnä töitä. Oviaukko suurine ikkunoineen kimaltelee uutuuttaan auringon paisteessa. B-porras yhdistää sulavasti vasemmalle jäävän vanhan yläkoulun ja uuden komean...
Susanna Tero, 06.06.2017

Liikuntaa ei opi katsomossa

Koulujen uudistuneen opetussuunnitelman tavoitteena on edistää yhtenäisen perusopetuksen yhdenvertaista toteutumista. Tämä tarkoittaa, että huolehditaan opetuksen saavutettavuudesta ja esteettömyydestä sekä edistetään osallisuutta. YK:n lasten oikeuksien yleissopimus on kirjannut lähtökohdat lapsen osallisuudelle. Sen mukaan osallisuuden lähtökohtana on, että lapsi on yhdenvertainen ja lapsen etu on aina ensisijainen harkintaperuste. Paperilla nämä asiat eivät vielä edistä lasten osallisuutta.
Marika Karhunpesä, 29.05.2017

Torstaitreffit - kodin ja koulun yhteistyö Jukolan koulussa Hämeenlinnassa

Jukolan koulussa on jo usean vuoden ajan järjestetty Torstaitreffejä. Torstaitreffit on koko koulun yhteinen, toiminnallinen vanhempainilta, johon oppilaiden ja vanhempien lisäksi ovat tervetulleita myös muut perheenjäsenet tai oppilaalle tärkeät aikuiset. Torstaitreffit alkoi vuonna 2011 osana Kylä kaupungissa -hanketta, jonka tarkoituksena oli konkreettisella tavalla kehittää lasten ja nuorten palveluja asukas- ja asiakaslähtöisesti. Tavoitteena oli myös luoda pysyviä toimintatapoja, ja tässä...
Isa Pelto, 24.04.2017

Pääseekö Jesse James ulos?

Elämme varsin teknologian siivittämää arkea, ja tämä on tehnyt leikistä nyky-yhteiskunnassamme arvoituksellisen ilmiön. Laitteiden hupikäyttö on vaikuttanut siihen, mitä lapset kokevat hauskana, viihdyttävä tai sosiaalisena; kavereita kun voi tavata somen ja online-pelien välityksellä, milloin tahansa. Nämä uudet leikin muodot ovat kuitenkin pulmallisia toteutustapansa tähden, sillä isossa osassa pelejä leikkiminen tapahtuu yksin, sisätiloissa istuen. Kun leikki siirtyy ruutuihin ja nettiin...
Jenni Helenius, 07.04.2017

Ehdokas, muistathan koulujen sisäilmasta oireilevat lapset

Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmat vaarantavat monien lasten oikeuden terveelliseen oppimisympäristöön ja oppimisen tukeen. Viime aikoina aiheesta on keskusteltu paljon mediassa. Ehdokas, mietithän, miten hyvä keskustelu muuttuisi ratkaisuiksi kunkin sisäilmaoireita aiheuttavan koulun kohdalla? Jotta lasten terveys ei enää vaarantuisi, rakennukset täytyy laittaa kuntoon. On järjestettävä nopeasti terveellisiä väistötiloja. Samaan aikaan on varmistettava, että oireilevat ja sairastuneet...
Tarja Parviainen, 05.04.2017

Erityistä vai normaalia opetusta

YK:n linjasi täydestä kouluintegraatiosta, jossa tavoitteena oli erityisopetuksen tarpeen vähentäminen, vuonna 1993. Kouluinkluusiossa tavoite on vielä kunnianhimoisempi: yleisopetus ja erityisopetus tulee sulauttaa toisiinsa siten, että kaikki oppilaat käyvät yhtä yhtenäistä koulua, jossa ei ole erityisryhmiä tai erityisluokkia. Suomi on saavuttanut perusopetuksen kehittämisen saralla paljon. Kouluinkluusiokin etenee, mutta hitaasti. Tilastokeskuksen mukaan tehostetun tai erityisen tuen piirissä...
Topi Linjama, 20.03.2017

Kohtaamisen paikkoja etsimässä

Aloitetaan havainnosta. Maaseudulla 80-luvulla oltiin naapureiden kanssa enemmän tekemisissä kuin laitakaupungilla 2000-luvulla. Ja tämä todellakin havaintona, ei syytöksenä tai arvokysymyksenä. Kouluikäisten lasten isänä toivoisin, että omilla lapsillani olisi enemmän mahdollisuuksia ulkoleikkeihin kavereiden kanssa. Olisi myös hauska tavata omilla kulmilla asuvia ihmisiä. Hauskuuden lisäksi siitä on hyötyä: yhdeltä voi lainata pensasaidan leikkuria, toiselta ostaa savupiippuun hatun, kolmannen...
Erkka Savolainen, 15.03.2017

Mopon virittämiseen puuttuminen on välittämistä

Kuinka moni vanhempi katsoo läpi sormien lapsensa mopon virittämistä? Mopo on viritetty, kun siihen on tehty muutoksia, joilla se saadaan kulkemaan yli mopoille sallitun 45 km tuntinopeuden. Virittämiseen löytyy netistä kasapäin ohjeita, ja nuori osaa kaivaa tiedot esiin todella näppärästi. Todennäköisesti paremmin kuin omat vanhempansa. Virittämisen ehkäisemisessä ei voi kuitenkaan liikaa korostaa vanhempien vastuuta. Tiedätkö, onko lapsesi mopo viritetty? Miten saat selville, onko lapsesi mopo...
Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 Seuraava

© Suomen Vanhempainliitto ry. Perustettu 1907. Ekstranet Palaute Sivukartta Opetushallitus Opetusministeriö RAY